Wat het Europese bandenlabel vergeet te vermelden

Europees bandenlabelHet is bijna een jaar geleden dat het Europese bandenlabel voor het eerst geïntroduceerd werd. Hoewel het, in theorie, een goed idee was om zo’n bandenlabel in te voeren, bleek het in de praktijk toch allemaal stroever te verlopen. Het bandenlabel kampt namelijk met grote tekortkomingen.

Het belangrijkste punt van kritiek is dat op het bestaande label maar drie factoren worden behandeld, namelijk: de rolweerstand en de brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek, en de externe geluidsproductie. “Dit brengt enkele gevaren met zich mee,” zegt Dietmar Töpfer, bandenexpert bij www.tirendo.nl. “Zo bestaat de kans dat de consument zich blind staart op dit label en bijkomende factoren, zoals grip in bochten en remprestaties op sneeuw over het hoofd ziet.”

“Bovendien moeten de bandenfabrikanten zelf hun banden testen, op de criteria die door de EU zijn opgesteld. Aangezien er nog geen sancties vastzitten aan onjuiste labels worden de betrouwbaarheid en de kwaliteit zwaar op de proef gesteld. Het is daarom nog altijd van levensbelang om, voor de aankoop van een nieuwe banden, de testresultaten van bijvoorbeeld de ANWB te raadplegen. De wegenwacht voert immers onafhankelijke bandentests uit en beoordeelt de banden op ongeveer 15 criteria, in plaats van drie.”

De EU is op de hoogte van deze kinderziektes, maar is, bij gebrek aan universele testmethodes, niet in staat om op deze vraag in te gaan. Het is dus aan te raden om niet enkel af te gaan op het bandenlabel, maar ook andere factoren in overweging te nemen.

De vergeten factor
Toch is er echter één aspect dat zelfs door de critici volledig wordt vergeten: het geluidsniveau in de wagen. Hoewel dit misschien maar bijzaak lijkt naast factoren als remeigenschappen, stabiliteit en weerstand tegen aquaplaning, mogen de gevolgen van het rijden in een lawaaierige auto niet onderschat worden. Behalve het feit dat geluid in de auto storend is tijdens het beluisteren van muziek of bij het gebruik van uw navigatie, kan een te hoog geluidsniveau uw oren beschadigen.

Voor uw SUV is een lage geluidsproductie van uw banden zelfs nog belangrijker, aangezien SUV banden ook op onverharde wegen comfort moeten leveren. “Indien u SUV banden onder uw auto heeft die hiermee geen rekening houden, dan kan off road gaan een onaangename verrassing worden. Voor uw comfort is het dus belangrijk om de nodige testresultaten te raadplegen en niet enkel af te gaan op het EU bandenlabel.” stelt Töpfer.

Over de auteur
Dietmar Töpfer is al meer dan 30 jaren actief in de bandensector. Tegenwoordig is hij bandenexpert bij tirendo.nl, een online bandenretailerwebsite, waar hij klanten met raad en daad bijstaat in hun zoektocht naar de perfecte band.