Volvo XC 60 Plug-in Hybrid

Volvo toont op de autoshow van Detroit een XC60 Plug-in Hybrid concept car. Dit studievoertuig is uitgerust met een viercilinder turbomotor in combinatie met een elektromotor en accupakket. Het is de bedoeling dat bestuurder (M/V) zelf kan kiezen of op benzine, benzine/elektrisch of volledig elektrisch gereden wordt.

De XC60 Plug-in Hybrid is natuurlijk niet gericht op Europa, anders hadden de Zweden wel een dieselmotor gebruikt in de hybride. Nu is de Voltvo (ja woordgrapje) vooral bedoeld voor de Amerikaanse en Chinese markt, waar men veel liever benzine tankt dan dat stinkende dieselgoedje.

Dankzij een elektrische motor met 69 pk is geen vijf- of zescilindermotor meer nodig. Een krachtige viercilinder turbomotor met 276 pk is ruim voldoende. Daarmee wordt al een acceleratie van 0-100 in 5,8 seconden gehaald. Tenminste, wanneer beide motoren samenwerken. De chauffeur kan kiezen uit drie modi:

  • Pure modus, waarmee geheel uitstootvrij kan worden gereden (zo’n 45 kilometer)
  • Hybrid, een mix van benzinemotor en elektrisch, waarmee slechts 53 g/km CO2 wordt uitgestoten en 1000 km ononderbroken rijden mogelijk is
  • Power, als u eens zin hebt de kinderen volgas naar school te brengen

Aangezien het om een XC60 gaat, een SUV dus, is vierwielaandrijving beschikbaar. Er is een achttraps versnellingsbak gemonteerd om zo soepel en zuinig mogelijk te rijden. In Amerika wordt er een  T8 badge op de auto geplakt, om te laten zien dat hij even krachtig is als een V8 benzinemotor.

Er is geen zekerheid dat deze auto daadwerkelijk geproduceerd gaat worden, en dat hij naar Europa komt. Maar het is zeker niet onlogisch. Hybride auto’s zijn populair en een plug-in is het ideale concept voor de nabije toekomst. U kunt de auto immers gewoon thuis aan het stopcontact hangen en zo het accupakket bijladen.

3 gedachten over “Volvo XC 60 Plug-in Hybrid”

Reacties zijn gesloten.