Volkswagen T-ROC: vooruitblik op nieuwe SUV

Volkswagen-T-ROC1De SUV. Hij is niet dood, hij leeft! Nog nooit hebben we zoveel SUV’s en studiemodellen van zoveel merken gezien. Hoewel de meeste nauwelijks in het terrein kunnen en op kleine auto’s gebaseerd zijn. Volkswagen denkt dat er ruimte is tussen de Tiguan en de nog in ontwikkeling zijnde Taigun.

De stoere T-ROC is een voorproefje van een nieuwe Volkswagen SUV in het segment van de Polo, maar wel leverbaar met vierwielaandrijving. Hij is 4,18 m lang, 1,83 m breed, 1,50 m hoog en heeft een wielbasis van 2,60 m. Zijn coupéachtige dak heeft uitneembare delen. De ‘3D-grille’ in honingraatdesign valt direct op. Zo ook de grote ronde lichtmodules. Hun design verwijst naar de Karmann Ghia Type 34 en ze zijn multifunctioneel: LED-strips verzorgen mistverlichting en de ‘spotlight’-functie. Onder de LED-strips bevindt zich een camera. De beelden worden op het centrale ‘tablet’ getoond. Bij off-road rijden worden obstakels zo eerder/beter zichtbaar. Ook achter heeft de T-ROC camera’s.

Functioneel van binnen
De T-ROC heeft vier individuele zitplaatsen. De blauwe lakkleur komt ook in het interieur terug. Het instrumentarium is volledig digitaal, een groot (12,3 inch) display is de centrale en multifunctionele informatiebron. Via het centrale tablet zijn (infotainment)functies te bedienen en naar voorkeur in te stellen. Ook de climate control heeft een eigen touchscreen.

Past in een avontuurlijk rijtje
Volkswagen-T-ROC2T is bij Volkswagen de traditionele beginletter voor avontuurlijke modellen (Taigun, Tiguan, Touareg) en ROC verwijst naar ‘Rock’ (rots).

De T-ROC heeft 4MOTION-vierwielaandrijving met variabele verdeling van aandrijfkracht. Er zijn drie rijmodi: Street, Off-road en Snow.

Pittig en zuinig in gebruik
De T-ROC maakt gebruik van het slimme MQB-platform. Mede daardoor weegt hij slechts 1.420 kg. De sterke 2.0 TDI (135 kW/184 pk, 380 Nm) uit de Golf GTD werkt samen met de zeventraps DSG-transmissie. Resultaat: een ‘0-100’ in 6,9 s en een topsnelheid van 210 km/h. Het officiële verbruikscijfer komt op 4,9 l/100 km (CO2: 129 g/km).