Volkswagen T-Prime Concept GTE is studiemodel voor fullsize SUV

Volkswagen T-Prime concept GTETijdens de beurs Auto China 2016 in Beijing toont Volkswagen de grensverleggende T-Prime Concept GTE. Deze concept car is de voorbode van de toekomstige Volkswagen SUV. Het is een fullsize SUV met een plug-in hybride-aandrijflijn en vierwielaandrijving. Hierdoor is emissievrij rijden zowel in de stad als buiten de gebaande paden mogelijk.

Het hart van de T-Prime Concept GTE wordt gevormd door een plug-in hybride-aandrijflijn met maximaal 280 kW vermogen en een koppel van 700 Nm. De elektrische actieradius bedraagt 50 kilometer (ECE-R101) en het gemiddelde brandstofverbruik is volgens de NETC 2,7 l/100 km. De T-Prime Concept GTE accelereert in 6 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 224 km/h. Het interieur is al net zo innovatief als de aandrijflijn dankzij de nieuwe Curved Interaction Area, een compleet nieuw digitaal display- en bedieningsconcept. Het gebogen infotainmentdisplay is gekoppeld aan interactieve displays en bedieningselementen en vormt zo een nieuw soort human-machine interface (HMI). In de auto zijn geen conventionele knoppen meer te vinden. Ze zijn vervangen door gebaren- en spraakbesturing, touchscreens en aanraakgevoelige oppervlakken. Nieuwe assistentiesystemen maken het rijden veiliger en semi-autonoom rijden behoort in deze SUV tot de mogelijkheden.

Volkswagen T-Prime concept GTEDe concept car markeert het begin van een SUV-offensief van Volkswagen. In de toekomst wil het merk in elk relevant segment een SUV aanbieden. Na de lancering van de nieuwe Tiguan zal een nieuwe midsize SUV voor de VS en China volgen, een opvolger voor de succesvolle Touareg en een auto in de stijl van de T-Prime Concept GTE. Onder de Tiguan worden twee nieuwe SUV’s gepositioneerd: een SUV in het Golf-segment waarvoor de T-Roc concept car als inspiratiebron dient, terwijl de T-Cross Breeze, die tijdens de Autosalon van Genève werd gepresenteerd, een voorbode van een SUV in het Polo-segment vormt.