Volkswagen Amarok

Volkswagen brengt een nieuwe pickup op de markt. De naam is Amarok. Het nieuwe model werd getest tijdens de rally Parijs-Dakar, dus (?) in Argentinië en Chili. Niet geheel toevallig, want het model wordt ook in Buenos Aires geproduceerd. En de Dakar is prima publiciteit, vooral als je hem wint.

De Amarok ziet er modern uit. Met de dubbele cabine en de laadbak van 1,55 meter is het wel een lang ding. 5,25 meter parkeert niet erg makkelijk in. Maar op de pampa heb je daar toch geen problemen mee. Het 4×4 systeem hangt van de keuze van de klant af. De basisversie gebruikt inschakelbare vierwielaandrijving, een tweede versie heeft permanente vierwielaandrijving met een centraal Torsen-differentieel. Een lage gearing ontbreekt op deze versie. Van binnen is de cabine erg netjes en er zijn zoals gewoonlijk bij Volkswagen drie versies: Basis, Trendline, en Highline.

Als motorisering dient een 2.0 liter viercilinder diesel die het wel wat moeilijk zal hebben met een voertuig van deze afmetingen. Maar ja, het is zuinig. Voor de ophanging worden bladveren achter gebruikt. Ook dat is lekker praktisch bij het vervoeren van zware lasten, desnoods over ruig terrein. Of de auto naar Nederland komt weten wij niet.