Vlaamse BIV wordt herzien

De Vlaamse regering zal voor 2012 het BIV-stelsel (Belasting op Inverkeerstelling) volledig veranderen. Het principe wordt: hoe schoner de auto, des te lager de BIV. Tot nu werd de BIV nog berekend op basis van leeftijd en het vermogen in fiscale PK’s.

Een mooi plan, denkt u dan. En als u Nederlander bent denkt u wellicht: dat is mooi, dan gaan die Belgen ook eens belasting betalen voor hun dikke bakken. Want het prijsverschil tussen een mooie auto in Belgie en in Nederland is veel te groot.

Als voorbeeld van hoe de vervuilende auto’s gaan betalen wordt de Porsche Cayenne opgevoerd. Deze kost tot op heden 4.957 euro aan BIV, zeg maar voor ingebruikname. Volgend jaar wordt dat 10.000 euro. Het gaat dan om een nieuwe auto op naam van een natuurlijk persoon (dus geen bedrijf). Voor gebruikte auto’s wordt een overgangsregeling getroffen over drie jaar.

Maar waarom wordt een Range Rover dan goedkoper? Deze loodzware en toch niet al te groene SUV gaat van 4.957 euro naar 3.929,18.
En waarom gaat de BIV voor het boegbeeld van de zuinige rijder, de Toyota Prius, dan omhoog? Niet veel weliswaar, maar een stijging van 61,50 naar 86,63 kan toch het verkeerde beeld geven.
Wie had gedacht dat een eenvoudige Opel Astra van 123 euro naar 372,80 zou gaan. Daar hebben we het toch niet over een sportwagen, SUV of zelfs een diesel (het gaat om de benzine-uitvoering).
En waarom geldt die BIV dan niet voor het hele land? Want het schijnt dat alleen de Vlamingen die nieuwe, hoge BIV gaan betalen. Kortom, het is weer politiek op haar best.

3 gedachten over “Vlaamse BIV wordt herzien”

Reacties zijn gesloten.