Vernieuwde Audi Q5

Audi presenteert de vernieuwde Q5. Ten opzichte van zijn voorganger is hij nog dynamischer én efficiënter. Vrijwel alle motoren zijn krachtiger dan voorheen. Desondanks is de nieuwe Q5 tot wel 15% zuiniger dan zijn voorganger. De nieuwe Audi Q5 valt verder op door zijn aangescherpte design en de zeer geavanceerde online-functies van Audi connect. De nieuwe Audi Q5 wordt in oktober op de markt verwacht.

De nieuwe Audi Q5 is er met keuze uit drie TDI-benzinemotoren en twee TFSI-benzinekrachtbronnen, alle met directe brandstofinspuiting en een Start-Stop-systeem. De 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm) is de meeste efficiënte motor binnen de reeks. In de Q5 met voorwielaandrijving en met handgeschakelde zesbak is hij goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 5,3 l/100 km (CO2: 139 g/km). De Audi Q5 2.0 TDI quattro (130 kW/177 pk, 380 Nm) met de optionele zeventraps S tronic-transmissie heeft een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km. De Audi Q5 3.0 TDI quattro heeft een krachtige V6-motor (180 kW/245 pk, 580 Nm) die standaard is gekoppeld aan de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Deze combinatie is goed voor een ‘0-100 km/h’ in 6,5 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik: 6,4 l/100 km.

Nieuwe 3.0 TFSI
Het benzinegamma van de Audi Q5 start met de 2.0 TFSI. Deze motor levert een vermogen van 165 kW/225 pk. Het maximale koppel bedraagt 350 Nm en het gemiddelde verbruik 7,6 l/100 km. Nieuw in het programma is de 3.0 TFSI V6 met supercharger (200 kW/272 pk, 400 Nm) in combinatie met de geavanceerde achttraps tiptronic automaat. De Audi Q5 3.0 TFSI quattro accelereert in 5,9 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 234 km/h. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.

Audi Q5 hybrid quattro
In de Audi Q5 hybrid quattro werkt een 2.0 TFSI (155 kW/211 pk, 350 Nm) samen met een 40 kW/54 pk sterke elektromotor. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk en het koppel bereikt een piekwaarde van 480 Nm. Dit is goed voor hoge prestaties zoals een acceleratie van 0-100 km/h in 7,1 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,9 l/100 km. De achttraps tiptronic automatische transmissie speelt een belangrijke rol in de hoge mate van efficiency. De elektromotor van de aandrijflijn is ondergebracht op de plaats waar zich normaal de koppelomvormer bevindt. Een speciale koppeling koppelt of ontkoppelt de TFSI- en de elektromotor. De 2.0 TFSI en de elektromotor kunnen dan ook onafhankelijk van elkaar of samen worden ingezet. De elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte en lichte lithium-ion accu met een capaciteit van 1,3 kWh.

De Audi Q5 hybrid quattro biedt keuze uit drie rijmodi: EV met de nadruk op elektrische aandrijving, D (een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen TFSI- en elektromotor) en S (nadruk op sportiviteit, handmatig schakelen mogelijk).

Progressief design
Het herkenbare lijnenspel van de Audi Q5 is verder aangescherpt. De grille heeft nu scherpere hoeken in het bovenste gedeelte. Ook de koplampen hebben een nieuw design. Bij de versies met xenon-plusverlichting is de LED-dagrijverlichting opnieuw vormgegeven. Deze ‘lichtband’ komt dan ook terug in de achterlichtunits. Aan de achterzijde valt de gewijzigde diffuser met de geïntegreerde uitlaatpijpen op. De motorkap en de achterklep zijn gemaakt van gewichtsbesparend aluminium. Ook de Cw-waarde van 0,33 en het relatief lage gewicht (vanaf: 1.755 kg) dragen bij aan optimale efficiency.

Het interieur is licht gewijzigd. Zo zijn veel bedieningselementen nu afgewerkt met chroom. De middensconsole heeft accenten in hoogglans zwart. Het MMI navigatie plus-systeem is nu nog eenvoudiger te bedienen dankzij vier knoppen. De Audi Q5 blijft zeer veelzijdig: de kofferruimte heeft een inhoud van 540 tot maximaal 1.560 liter. Een elektrisch bediende achterklep is optioneel. De maximale aanhangerlast: 2.400 kg.

Hoogwaardig onderstel
Zowel voor als achter beschikt de Audi Q5 over een multilink-ophanging. Dankzij verfijningen op het gebied van vering en demping is het comfortniveau verder verhoogd. Nieuw is een elektromechanische stuurinrichting met een zeer directe overbrenging en snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Deze besturing werkt ‘vraaggestuurd’. Alleen deze nieuwe stuurinrichting zorgt al voor een verbruiksdaling van 0,2 l /100 km. Eveneens standaard: een elektromechanische parkeerrem, downhill assist en ESC (Electronic Stabilization Control).

Audi Drive Select
De Audi Q5 heeft standaard Audi drive select. Hiermee worden de schakelpunten van de transmissie en de response op het gaspedaal aangepast aan de gekozen rijmodus. Ook de mate van stuurbekrachtiging en de werking van de airconditioning worden door Audi drive select beïnvloed, vooral als de bestuurder voor de efficiencymodus kiest. Als de Q5 ook is uitgevoerd met een Audi navigatiesysteem, is het eveneens mogelijk een individuele set-up samen te stellen met de optionele meeruitvoeringen zoals adaptieve cruise control, de adaptieve demping en de dynamische besturing als variabelen. Ook buiten de gebaande paden is de Audi Q5 in zijn element. Hij heeft een bodemvrijheid van 20 cm en hij kan hellingshoeken tot 31 graden aan. Zowel de aanloop- als de uitloophoek bedraagt 25 graden.

Assistentie, infotainment en Audi connect
De nieuwe Audi Q5 is leverbaar met een groot aantal innovatieve assistentiesystemen. Standaard is vermoeidheidsherkenning. Zodra dit systeem constateert dat de bestuurder vermoeid is, volgt het advies pauze te nemen. De Q5 is er ook met de radargestuurde adaptieve cruise control. Bij snelheden onder 30 km/h kan dit systeem autonoom een noodremactie uitvoeren. Andere interessante opties zijn Audi active lane assist en Audi side assist.

Ook het infotainment-aanbod is van uitzonderlijk hoog niveau. Zo is de nieuwe Audi Q5 leverbaar met een verder verbeterd Bang & Olufsen sound system met MMI navigatie plus. Tot de hardware daarvan horen een 7-inch kleurendisplay (met 3D-graphics), een harde schijf en een DVD-speler. De Bluetooth online autotelefoon is de perfecte aanvulling van dit systeem. Dankzij de geïntegreerde WLAN-hotspot kunnen passagiers met hun mobiele apparaten (smartphones, tablets) gebruik maken van het internet. Voor de bestuurder staan Audi connect online-functies ter beschikking zoals Google Point of Interest (via stemherkenning), navigatie via Google Earth-beelden en Google Street View. Ook Audi traffic information is beschikbaar via Audi connect. Ook nieuw: de Audi Music stream app waarmee Q5-rijders via hun smartphone meer dan 5.000 radiostations tot hun beschikking hebben – de favoriete stations zijn eenvoudig te selecteren en op te slaan. De uitzendingen worden weergeven via het sound system.

De nieuwe Audi Q5 wordt in oktober op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en de prijsstelling zijn nog niet bekend.