Van den Goorgbergh in buggy

vdGoorbergh GoKoBraNog heel eventjes en dan gaan ze op de boot naar Buenos Aires: de nieuwe ‘GoKoBra Super-B’ buggy’s waarmee Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh meedoen aan de Dakar Rally. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de eenpersoons auto’s waarmee Koolen en Van den Goorbergh vanaf 1 januari de strijd met de elementen in Zuid-Amerika aangaan.

Op de motor meedoen aan de Dakar Rally was een droom die voor Koolen en Van den Goorbergh al is uitgekomen. In 2009 volbrachten beiden die klus. Daarom vonden ze het vorig jaar tijd voor een nieuwe uitdaging: met een eenpersoons buggy meedoen aan de zwaarste rally ter wereld. Die poging liep uit op een teleurstelling. Al na drie dagen lagen beide heren uit de wedstrijd. Dat vroeg dus om revanche en die komt er. Met een eigen buggy. Jurgen van den Goorbergh: ,,Bij afgelopen jaar wil ik niet meer te veel stilstaan, maar het moge duidelijk zijn dat we daar lering uit hebben getrokken. Met de buggy die we nu hebben, zullen we gegarandeerd niet de problemen tegenkomen waar we vorige keer tegenaan liepen.’’

De nieuwe buggy, ontworpen en gebouwd door Henk Hellegers en Roel Brussen in nauwe samenwerking met Van den Goorbergh en Koolen, is langer en breder en daardoor stabieler. Er is gekozen voor een 1300cc Hayabusa motorblok dat dik 200 pk levert, voor een handgeschakeld versnellingssysteem en voor een ander type aandrijfassen. Koolen en Van den Goorbergh hebben ook bewust gekozen voor een klein team: zij twee als rijders in de wedstrijd met in de bivaks de backup van een eigen 6×6-assistentietruck met vier monteurs.

,,De buggy heeft de naam ‘GoKoBra’ gekregen, een combinatie van Goorbergh-Koolen-Brussen,’’ vertelt Van den Goorbergh. ,,We worden ingeschreven als ‘Team GoKoBra Super-B’ dankzij de hoofdsponsoring van de fabrikant van een nieuw type accu’s gebaseerd op lithium-ion technologie. (www.super-b.com). Deze sponsor past heel goed bij het team en de overeenkomst met de buggy is dat een hoge prestatie geleverd kan worden bij een veel lager gewicht! Daarnaast zijn we met sportmarketing bureau GR8 uit Breda hard op zoek naar aanvullende sponsoring.’’

,,Het is wat meer een auto geworden, ook al doordat deze een voorruit heeft,’’ vertelt Van den Goorbergh verder. ,,Alles is wat zwaarder en steviger uitgevoerd, maar het totale gewicht is toch lager geworden. De combinatie van gewicht, vermogen en bestuurbaarheid is goed. In de duinen blijft de buggy mooi ‘drijven’ op het zand en kun je veel op koppel rijden, terwijl hij op een harde ondergrond goed wendbaar is. We hebben een weekje getest in Tunesië en de buggy flink op zijn donder gegeven: hij heeft geen krimp gegeven. Een kapotte velg en een losse blokbout, maar verder hebben we weinig kapot gekregen.’’

Kees Koolen: ,,We zijn echt niet zuinig geweest op het materiaal in Tunesië. Daar is een test voor… Maar het ging echt boven verwachting. Het enige zwakke punt is misschien wel die hoge verwachting. En vast komen te zitten. Dat moet je niet hebben in je eentje.’’

Zuinig zijn op het materiaal is wat Van den Goorbergh en Koolen tijdens de Dakar Rally wel doen. Beiden hebben ruime ervaring met enduro’s op de motor en weten hoe belangrijk het is om zuinig te zijn op het materiaal. ,,Omdat je in je eentje rijdt én navigeert en weinig reserve-onderdelen kunt meenemen moet je met de buggy omgaan als met een motor,’’ legt Van den Goorbergh uit. ,,De Dakar Rally is een wedstrijd van zestien dagen; je moet zeker niet te wild beginnen.’’

Toch heeft Van den Goorbergh – in 2009 op de motor 17de in het eindklassement – voor zichzelf de lat hoog gelegd. ,,Ik wil in de eerste week constant bij de eerste 40 rijden en daarna langzaam opklimmen. Om een beetje lekker te kunnen rijden, moet je zorgen dat je niet te ver achteraan rijdt, want dat kom je in de zooi terecht. Dat geeft alleen maar onnodige problemen. Een hoog doel inderdaad, maar zeker niet onrealistisch.’’

Voor Koolen is ‘uitrijden’ het eerste doel. ,,Ik ben een motorrijder in hart en nieren, maar ik kan beter autorijden. De Dakar is een geweldig evenement, maar het stof is zo gemeen dat het op de motor te gevaarlijk is. Met de buggy is het overdekt motorrijden; een stuk veiliger en comfortabeler. Dat maakt het ook zo leuk. Dit project is bovendien echt iets van onszelf. Ik kijk hier nóg meer naar uit dan naar op de motor meedoen.’’

Kijk voor meer informatie op www.vdgoorbergh.com of twitter.com/GoKoBra.