Toyota Landcruiser GX voor Australië

Het komt maar zelden voor dat een SUV stoerder wordt, in plaats van alleen maar meer op de weg gericht. Vooral als de fabrikant dat zelf doet. Maar Toyota Australië heeft geluisterd naar de wensen van schapenboeren, mijnbouwwerkers en ander ruig volk. De Landcruiser 200 GX is speciaal voor hen bedoeld en extra stoer.

Om te beginnen beschikt het model over een sterke en betrouwbare turbodiesel. Geen basismotortje helaas, dat zal wel niet meer bestaan, maar de 4,5 liter V8 met 195kW, 650 Nm trekkracht en een zestraps automaat. Natuurlijk is het een 4×4 met Torsen limited-slip middendifferentieel en lage gearing. Ook de Driver Assist Technologies zijn voorhanden, zoals CRAWL control (een off-road systeem), Vehicle Stability Control, Active Traction Control, Hill Start Assist Control en Multi terrain Anti-Skid Braking.

Verder moet de Landcruiser 200 GX een beetje lijken op de oudere Landcruiser 100 Standard Grade. Deze was in Australië verkrijgbaar met een niet-geblazen zescilinder diesel en het hele interieur in plastic en nylon, zodat je het met de tuinspuit kon reinigen.

Het vinyl op de vloer vinden we ook in deze nieuwe Landcruiser terug, evenals verticaal openende deuren (barn doors), 17 inch stalen velgen, een 93 liter hoofdtank plus een 45 liter extra tank, een standaard snorkel met pre-cleaner en beschermplaten onder de auto. Er is zelfs een normale sleutel in plaats van keyless entry. Dat gaat immers maar stuk en dat moeten we niet hebben als we midden in de outback staan.

De luxe bestaat uit een enkele cd-speler en elektrische ramen (het ging Toyota iets te ver om daar de motortjes uit te halen). En toch kost deze uitgeklede Landcruiser nog $77.990, Australische dollars weliswaar.

3 gedachten over “Toyota Landcruiser GX voor Australië”

Reacties zijn gesloten.