Toyota Highlander 2014

Toyota Highlander 2014 op straatDe Toyota Highlander is niet in Europa te koop, maar deze Amerikaanse SUV is wel een interessant model. Er worden er heel wat van verkocht. De Highlander is niet bedoeld als stoere 4×4, maar meer als algemene familiewagen met terreincapaciteiten. En zo begint hij er ook steeds meer uit te zien.

Zoals op de foto te zien is lijkt de nieuwste Highlander behoorlijk op een MPV of een uit de krachten gegroeide stationwagen. Dat was vast de bedoeling, zodat geen Amerikaans gezin – of hun buren – worden afgeschrikt. Andere ontwerpdoelstellingen waren drie zitrijen (voor tot acht inzittenden), meer laadmogelijkheid, stijl, comfort en natuurlijk minder uitstoot.

Motoren
De Highlander heeft een ‘instapmotor’ in de vorm van een viercilinder. De meeste mensen zullen toch kiezen voor de V6, die nauwelijks duurder is. Dat zijn wel voorwielaangedreven modellen. De eerste vierwielaangedreven Highlander is de V6 LE AWD, dit model kost vanaf $31.980 (zo’n 23.000 euro, de prijs van een Auris in Nederland). De 3,5 liter vee zessen gebruiken een nieuwe zestraps automaat en komen tot een vermogen van 270 pk. Daarvoor wordt VVTi techniek ingezet.

Interessanter zijn de modellen met een Hybrid Synergy Drive aandrijving. Hier is de 3,5 liter V6 gekoppeld aan een elektrische motor, voor een totaal vermogen van 280 pk. De 28 miles per gallon die deze auto haalt is voor ons Nederlanders niet erg best, maar wel de beste in de klasse van middenklasse-SUV’s-met-drie-zitrijen.

Aandrijving
Toyota Highlander 2014Wanneer daarmee uitgerust zorgt het Dynamic Torque Control AWD systeem automatisch voor het schakelen van voorwielaandrijving naar vierwielaandrijving wanneer wielslip gedetecteerd wordt. In normale omstandigheden is deze SUV dus gewoon een voorwielaandrijver (100:0 verhouding). Die verhouding kan via een elektromagnetisch gecontroleerde koppeling in het achterste differentieel wijzigen naar maximaal 50:50. De bestuurder kan de verdeling van de krachten op een schermpje in het dashboard zien.

Een geavanceerd computersysteem controleert niet alleen Dynamic Torque Control AWD, maar ook Vehicle Stability Control (VSC) en Electric Power Steering (EPS).

Uitrusting
De uitrusting is meestal prima in orde bij deze auto’s. Denk aan acht airbags, Enhanced Vehicle Stability Control, Traction Control, Electronic Brake-force Distribution, Brake Assist, ABS en Smart Stop Technology. Alle Highlanders hebben bovendien een standaard achteruitrijcamera en Hill-start Assist.

Nieuwe functies zijn een parkeersonar achteraan, Blind Spot Monitor met Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Alert, Automatic High Beam Headlights, en een Pre-collision systeem met Dynamic Radar Cruise Control. Veiligheidshulpjes dus.