Tim en Tom Coronel op jacht naar succes in Le Dakar 2015

dakar2015_timtom1Op 4 januari gaat in Buenos Aires, Argentinië weer de befaamde Dakar-rally van start. Onder de deelnemers dit jaar niet één, maar twee Coronels, beiden in een identieke buggy die volledig in eigen beheer is ontwikkeld en opgebouwd. Tim mikt op de hoge klassering in het klassement met hopelijk dagsuccessen, terwijl tweelingbroer Tom een dubbelrol heeft. Uiteraard wil hij zijn buggy ook aan de meet brengen, maar hij zal tevens voor het bekende autosportprogramma RTL GP reportages vanuit de rally verzorgen. Een unieke aanpak.

De A.S.O. heeft voor de komende editie weer voor een uitdagende route gezorgd die de deelnemers van Argentinië via Chili en Bolivia weer terug brengt naar Buenos Aires. Dat het weer een zware editie gaat worden staat vast.

Het belangrijkste nieuws over de route is dat er komend jaar ook een marathon-etappe voor de trucks en de auto’s is gepland. Dit houdt in dat er aan het eind van de etappe geen serviceteams en monteurs aanwezig zullen zijn en dat de equipes zelf de eventuele problemen aan de voertuigen moeten verhelpen. De motorrijders kennen dit fenomeen al, maar voor de auto’s en de trucks is dit nieuw. Verder zullen de auto’s en de trucks eerder een rustdag hebben dan de motoren en de quads. Op 10 januari is de rustdag voor de auto’s en trucks en op 12 januari voor de motoren en de quads.

Tim Coronel
Tim Coronel gaat in 2015 voor de 8e keer van start in de Dakar-rally. De oudste van de Cornel-twins: “Het wordt weer een uitdagend avontuur. Ik vind het gaaf dat ook de auto’s en de trucks naar Bolivia gaan dit jaar. Die zoutvlaktes daar zijn natuurlijk magisch! Dit jaar bestond de route voor ongeveer 70% uit stenen en ik denk dat dit in 2015 wel wat meer zand gaat worden.”

De start en de finish zijn volgend jaar beide in Buenos Aires en ook daar verheugt Coronel zich op: “Buenos Aires is een fantastische stad en de mensen daar zijn totaal gestoord als de Dakar-karavaan langs trekt. Iedereen kent nog de tv-beelden van een paar jaar geleden dat we op de verbindingsroute niet eens normaal konden rijden omdat al die mensen langs en vooral op de weg stonden. Dat is zo uniek!” En met de van hem bekende, brede glimlach: “Natuurlijk verheug ik me ook op het feestje na de finish. En ik hoop dat Tom en ik dan ook echt wat te vieren hebben.”

Tom Coronel

“Dit was eens en nooit weer,” zijn de woorden die de Dakar-liefhebber zich nog wel herinnert, in 2009 uitgesproken door een onder het stof zittende Tom Coronel. In 2009 reed hij samen met broer Tim in een buggy de Dakar-rally in Argentinië en Chili. Het zag ernaar uit dat de broers in de 5e etappe zouden uitvallen. Deze werd echter geneutraliseerd en met een tijdstraf van maar liefst 200 uur konden de Coronels de Dakar-rally vervolgen, al waren ze wel kansloos voor een hoge klassering. Het beste resultaat werd neergezet in de twaalfde etappe waarin ze zich als 11e klasseerden.

Buggy verder verbeterd
dakar2015_timtom_buggy“Ja, mijn buggy wordt ieder jaar nog beter,” glundert Tim Coronel in de speciale werkplaats van het Maxxis Dakarteam powered by SuperB, waar de buggy’s volledig in eigen beheer worden ontwikkeld en gebouwd. “Vanaf het buizenframe, tot aan de motor, alles doen we zelf. En voor de 2015-editie van Le Dakar is de buggy weer verder verbeterd. Door veelvuldig gebruik te maken van kevlar-titanium hebben we het voertuiggewicht met maar liefst 75 kilo teruggebracht. En iedereen weet, minder gewicht, meer snelheid en minder snel vastzitten. De Suzuki Hayabusa krachtbron is verder getuned en levert nu maar liefst 235 pk, en dat is een toename van 20 PK. Ook aan ons, de rijders, is gedacht, want de zitpositie is verder verbeterd en zijn de meters ergonomischer gegroepeerd.

Belangrijk zijn ook de banden van Maxxis. Op basis van onze ervaringen in de vorige Dakar zijn ook die door de fabriek verder ontwikkeld en verbeterd. Banden spelen in de Dakar-rally een cruciale rol en kunnen winst of verlies bepalen. Een teveel aan lekke banden en je kunt een goede klassering in het klassement wel vergeten.”

Kees Koolen
Kees Koolen is iemand die liefst doet wat nog niemand heeft gedaan of wat onmogelijk lijkt. De afgelopen Dakar werd hij de eerste in de geschiedenis die in alle categorieën de finish haalde: motor, quad, auto en truck. Dat stelde hem voor een probleem: wat nu? Thuisblijven was geen alternatief. Daarvoor vindt Koolen de Dakar te leuk. Dus greep hij terug op de quad.