SUVLifestyle primeur: Evoque vierdeurs

Vandaag werd op een evenement van het Amerikaanse blad WIRED de Range Rover Evoque onthuld als technologisch en stilistisch hoogtepunt. Het hippe gebeuren vond plaats in het Yerba Buena Center for the Arts in San Francisco. Een primeur, omdat de Range Rover Evoque nog nooit eerder te zien was geweest buiten een autoshow. En de tweede keer dat de auto in de V.S. te zien was. En niet alleen dat: SUVLifestyle mocht erin zitten!

Elk jaar benoemt het blad WIRED de meest interessante technologische producten. Dit jaar zijn dat onder meer een golfclub (wedge), een weegschaal die je gewicht kan Twitteren, een 3D televisie en een videocamera waarmee je zelf 3D films kunt maken. Ook de Range Rover Evoque behoort tot het selecte gezelschap. Een aantal producten, waarondert de Evoque, was in San Francisco te zien.

De nieuweling werd passend onthuld door een topman van Land Rover. Diverse medewerkers waren aanwezig om vragen van de aanwezigen te beantwoorden. Allemaal hippe types overigens, met iPhones en brilletjes. Bijzonder was dat dit enige vierdeursmodel door het publiek mocht worden betast en dat men erin kon gaan zitten. De auto ziet eruit zoals het productiemodel, maar niet alle onderdelen werken nog zoals het hoort.

Land Rover vertelde dat de auto in de V.S. uitsluitend leverbaar zal zijn met een tweeliter viercilinder motor met turbo, directe injectie en variabele klephoogte. Deze levert 250 pk en dat is voldoende voor een 0-100 tijd van 7,1 seconden. Ter vergelijking: de nieuwste Range Rover Sport met 5.0 liter V8 motor doet het in 7 seconden. Met een hoger brandstofverbruik, neemt u dat maar van ons aan.

Van binnen doet de auto sterk denken aan een gekrompen Range Rover. En dat is ook precies de bedoeling. De futuristische stoelen uit de LRX zijn verdwenen, maar wat ervoor in de plaats gekomen is mag er zijn. De zadelbruine zetels hebben een goede zit en een fraai stiksel. Uw redacteur is 1,85 meter lang, maar zat zowel voorin als achterin uitstekend. De vierdeurs heeft wel een iets hogere daklijn dan de tweedeurs. De getoonde auto had een enorm glazen dak, dat overigens niet open kan. Het dashboard is met leer bekleed, maar om het beeldscherm (o.a. voor het navigatiesysteem) treffen we toch wat goedkoop ogend plastic aan. De auto heeft een draaiknop in plaats van een versnellingspook en schakelflippers aan het stuur. De bagageruimte ziet er traditioneel uit, maar is zeker even ruim als die van andere auto’s van deze afmetingen.

Al met al blijkt de Evoque naast een designhoogstandje ook gewoon een erg ruime en praktische auto te zijn. Nu nog even wachten op het prijskaartje.


Range Rover Evoque @ Yahoo! Video (Youtube was niet bereikbaar)