Stoere Jeep Compass

Als de Jeep Compass van de afgelopen jaren iets niet was, dan was het wel stoer. De styling leek nergens naar en Chrysler was wat ons betreft de weg een beetje kwijt. Maar ziehier. De nieuwe Jeep Compass!

De Compass is voor het modeljaar 2011 geheel opnieuw getekend. De styling is flink verbeterd, waarbij goed is gekeken naar de Jeep Grand Cherokee. Het geheel ziet er in elk geval een stuk stoerder uit, en moet overbrengen dat deze Compass wel degelijk een capabel terreinvoertuig kan zijn. Met de juiste uitrusting – zie verderop.

Volgens Chrysler is ook de rijkwaliteit aangepakt en zijn de motoren zuiniger geworden.

Interieur
Ook het interieur is onder handen genomen. De deurpanelen zijn zachter en prettiger om aan te raken, er is een nieuwe armsteun tussen de stoelen, en het stuurwiel lijkt op dat van andere 2011 modellen en bevat nu knoppen voor het bedienen van onder meer de radio en cruise control. De knoppen in het dashboard en de deuren hebben een fraaie achtergrondverlichting.

Voor het verkennen van nieuwe paden kunt u nu gebruik maken van een Uconnect media center met iPod interface, satellietradio (in Amerika) en een premium audiosysteem met negen Boston Acoustic speakers. Oh ja, en het belangrijkste voor Amerikanen: de bekerhouders zijn nu verlicht zodat je je Starbucks koffie kunt terugvinden.

Standaard opties zijn air conditioning, elektrische raambediening en deursloten, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, keyless entry, aluminium velgen, mistlampen, cruise control en getint glas.

Aandrijving
In Amerika krijgt de 2011 Jeep Compass een All-weather Capability Group optie. Als u die neemt, krijgt u Goodyear 17 inch terreinbanden, rubber vloermatten, trekhaken rondom en een verwarming voor het motorblok, voor koude gebieden. Of deze optie naar de Benelux komt weten we niet.

Wel dat de vering en demping verstevigd zijn en de auto een dikkere stabilisatiestang achteraan gekregen heeft. Verder zijn en drie aandrijfsystemen. Standaard is een voorwielaandrijving, maar die koopt u natuurlijk niet als lezer van deze website. Het Freedom Drive I pakket heeft wel een full-time vierwielaandrijving. Het actieve systeem stuurt vermogen naar het wiel dat dit nodig heeft, en is aanbevolen voor normale tot gladde omstandigheden zoals sneeuw en regen.
Het Freedom Drive II Off-Road pakket bevat een continuously variable transaxle met lage gearing (CVT2L) en 17 inch terreinbanden, aluminium velgen, 2,5 centimeter lift, een volledig reservewiel, beschermingsplaten, trekhaken rondom en mistlampen. Daarmee kunt u dus het terrein in.

Motor
De Compass krijgt een 2.0 liter ‘World Engine’ voor alle markten. Deze levert 158 pk (117 kW) en 191 Nm kopppel, wanneer u de CVT aandrijving heeft. Met de vijfbak is er dan weer een beter brandstofverbruik. Een grotere 2.4 liter motor heeft 172 pk en dual Variable Valve Timing (VVT) voor de bediening van de kleppen. Vanuit Amerika hoorden wij nog geen woord over een diesel.