Stijging autoverkoop in China: vooral SUV’s doen het goed

Vorig jaar werd er een recordaantal van meer dan 20 miljoen aan auto’s verkocht in China. Dit is de sterkste stijging sinds 2013. De belastingverlaging die in 2016 werd doorgevoerd, is één van de belangrijkste redenen hiervoor. Chinezen betalen sinds vorig jaar de helft minder aan aankoopbelasting bij de aanschaf van een nieuwe auto. Dit is ook een reden dat de SUV bezig is aan een opmars in China en een belangrijke rol in de stijging van de autoverkoop speelt.

SUV in trek o.a. door opheffing eenkindpolitiek

Hoewel de sedan jarenlang de Chinese snelwegen domineerde, is de SUV bezig aan een flinke inhaalslag. Vorig jaar waren 1 op de 3 verkochte auto`s in China een SUV. En dit jaar ziet het er naar uit dat er voor het eerst meer SUV’s dan sedans verkocht gaan worden. De interesse in grotere, geavanceerde auto’s heeft een aantal redenen. Door stijgende inkomens, lagere olieprijzen en de opheffing van de eenkindpolitiek – waarin het krijgen van meer dan één kind niet langer strafbaar is – wordt de SUV steeds vaker een aantrekkelijke keuze. Dit heeft tot gevolg dat er nergens ter wereld zoveel SUV’s verkocht worden als in China. Het is te hopen dat met dit grote aantal SUV’s op de weg de Chinezen minder vaak tegen een paaltje rijden dan de Nederlanders.

Vooral de interne autoproductie profiteert van de stijging in de verkoop van SUV’s en probeert nu ook buiten China voet aan de grond te krijgen. In oktober 2016 had Berlijn de wereldpremière van een nieuw Chinees automerk. Het Chinese concern Geely presenteerde zijn nieuwe brand Lynk & Co. Het eerste model dat op de markt komt is de “01”, een compacte SUV die in China al in productie is genomen en later dit jaar ook in Europa verkrijgbaar zal zijn. De “01”, al besproken door Top Gear, vertoont veel overeenkomsten met een Volvo XC40 en zal ook in een hybride versie verkrijgbaar zijn.

Nederland liet daling zien

In tegenstelling tot China is in Nederland de verkoop van nieuwe auto’s het afgelopen jaar juist gedaald. Uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC, Centraal Bureau Mobiliteit blijkt dat er afgelopen jaar 382.825 nieuwe personenwagens werden geregistreerd. Dat is 14,7 procent minder dan in 2015 en zelfs het laagste aantal sinds 1969. Een reden voor de daling in Nederland is dat juist de gunstige fiscale regels werden aangepast. De cijfers van het CBS lieten zien dat de verkoop van tweedehands auto’s via websites als bijvoorbeeld Autotrader juist steeg. Maar er is een lichtpuntje voor de verkoop van nieuwe auto’s op de Nederlandse automarkt; naar alle verwachtingen gaat de autoverkoop dit jaar weer stijgen. In tegenstelling tot de Chinese automarkt, waar juist een daling van de verkoopcijfers ten opzichte van 2016 wordt verwacht.