Snelste Jeep ooit

Volgens Chrysler is de nieuwe Jeep SRT8 de snelste en meest technologisch geavanceerde Jeep ooit. Nu weten wij wel iets van Jeeps en hebben er een aantal gereden, en echt schokkend kunnen wij die onthulling niet noemen. Ik bedoel, Jeeps zijn niet echt snel. Of technologisch geavanceerd.

Nou, deze wel. De dikke SUV doet 0-60 mijl per uur (ongeveer 0-100 km) in 4,8 seconden, de kwartmijl in midden 13 seconden en hij heeft een topsnelheid van 160 mijl per uur (250 km/u).

6.4 liter V8
Hoe komt zo’n zeecontainer zo snel? Door er een grote motor in te stoppen. De Jeep Grand Cherokee SRT8 wordt aangedreven door een nieuwe 6.4 liter HEMI V8 met 470 pk  en 630 Nm trekkracht. Dat is een verbetering van 50 pk over de vorige motor, die ‘slechts’ 6.1 liter inhoud had. Dankzij een actieve inlaatklep en speciale nokken met ‘cam phasing’ levert de V8 zijn trekkracht al bij een laag toerental. 90 Procent van het maximale koppel is beschikbaar tussen 2.800 en 6.000 toeren. Daar heb je wat aan op de straat.

Net als andere HEMI motoren is ook deze uitgerust met Standard Fuel Saver Technology. Daar moet u zich niet teveel van voorstellen. Maar de technologie zelf is interessant. De motor kan vier cilinders uitschakelen en door een nieuwe uitlaat kan hij dat ook langer volhouden (dus zonder weer op alle 8 cilinders te hoeven lopen). Hiervoor wordt bij – rustige – snelwegritten tot 13% brandstof bespaard.

Natuurlijk is de motor gekoppeld aan een automaat. Maar de chauffeur heeft invloed op het schakelen dankzij paddle shifters achter het stuurwiel en een Auto Stick tussen de stoelen. Erg grappig is trouwens het Terrain Response-achtige systeem in het interieur.

Met een Land Rover-achtige knop kunt u kiezen tussen diverse aandrijvingsmodi, zoals een sneeuw- en een sleepstand. Maar de SRT8 heeft ook een Track stand voor op het circuit!

Chassis en handling
Het chassis van de Jeep Grand Cherokee is voor 2011 stevig onderhanden genomen. Jeep meldt trots dat de torsiestijfheid met 146 procent is toegenomen. Wat ze er niet bij vertellen is dat de onderzijde is gebaseerd op technologie van Mercedes’ ML model. Daar komt die stijfheid dus vandaan.

Maar de ingenieurs van SRT hebben wel hun best gedaan. Er is namelijk een speciaal door hen getuned veersysteem gemonteerd met actieve eigenschappen. Die zijn afhankelijk van onder meer stabiliteitssysteem, schakelpunten, het gedrag van het Limited Slip differentieel, gasstand en het aantal werkzame cilinders.

Interieur

Van binnen ziet de nieuwe Grand Cherokee er stukken beter uit, en de SRT8 is nog fraaier. Het stuurwiel is natuurlijk in leer gehuld, maar bevat ook een unieke satijnchroom ring met afgeplatte ondersectie en een SRT logo. De paddle shift schakelflippers hebben we al genoemd. Het stuurwiel bedient ook het Electronic Vehicle Information Center (EVIC). Dit systeem schijnt allerlei leuke data te kunnen tonen, waaronder het vermogen en koppel, je 0-100 tijd, en de g-krachten.

Nieuwe nappalederen met suede stoelen hebben uitgesproken bolsters en verstelbare hoofdsteunen. Natuurlijk vinden we in de stoelen de SRT logo’s terug. Belangrijker is dat de stoelen voor en achter verwarmbaar zijn en voorin zelfs gekoeld. Carbon fiber accenten zijn terug te vinden in het instrumentenpaneel en in de deuren. Racy pedalen maken het beeld compleet.

In Amerika kost de 2012 Jeep Grand Cherokee SRT8 vanaf $55.295.

5 gedachten over “Snelste Jeep ooit”

  1. Tsjah Onno… Ik weet niet wat ik er van moet vinden. De technologische ontwikkeling waardoor de motor zuiniger is, is natuurlijk mooi meegenomen. Dat deze ineens 50pk meer heeft, nu ja, lekker nuttig. Er zaten al vrij veel paarden in. Technische chassis ontwikkeling afgekeken van de ML, och, so what. Ik zeg maar zo; Beter goed gestolen, dan slecht gejat..
    Maar joh, wat smoelt die bak slecht zeg. Wat probeert Chrysler nu? Een supersnelle SUV ala Mercedes te bouwen, die net zo goed op het asfalt is, als in het terrein? Hij is lelijk! Dat verkoopt toch niet? Een Jeep liefhebber wil een Jeep. Een simpele wagen die 100% het avontuur beklemtoond, niet een P Diddy wagon. En trouwens, P Diddy zal zo een niet aanschaffen. Die pakt dan gewoon gelijk een Humvee of een Range Rover Vogue. Die hebben tenminste de juiste uitstraling!

    Wel weer een leuk verhaal, thanx for the update!

  2. Bij SUVlifestyle.nl proberen we natuurlijk niet negatief te zijn over SUV’s. Dat doen andere media al genoeg.
    Het is gewoon een Mercedes ML AMG of een BMW X5M voor de helft van de prijs, leuk toch?
    Maarre … heel eerlijk gezegd, dit kan in Nederland eigenlijk niet meer. Maar er zijn altijd markten waar het wel verkoopt, zoals Los Angeles … of Beijing?

  3. Ik lees net Autoweek, waarin een test van deze en de ML staat: [quote]Deze Grand Cherokee is zonder twijfel de beste Mercedes die Jeep ooit gebouwd heeft… [/quote]

    Leuk artikel! Leuk detail: de grille van een Willy’s Jeep is verwerkt in de koplamp, grote sleepogen voor “het betere werk”, 7G tronic en het Overland logo achterop. De naam Overland komt eveneens van Willy’s Overland, waar Jeep uit voortkwam. “deze Jeep is geen onbehouwen bouwvakker” 😀

Reacties zijn gesloten.