Autotest – Range Rover Evoque TD4 4WD Pure

De komst van de Range Rover Evoque was zorgvuldig geregisseerd door Land Rover. Af en toe werd een teasertje de wereld in geslingerd, waarop kleine stukjes van het fraaie design getoond werden. Vlak voor de officiële Nederlandse introductie kreeg ik de kans de auto in het echt te bewonderen. Het ontwerp is inderdaad adembenemend! Niet vaak ben ik zo enthousiast over het concept en het ontwerp van een auto.

Als Off Road instructeur rijd ik voor mijn werk in Defenders, echte terreinauto’s die voor elk ander doel niet gebouwd zijn. Geen concessies, en ondanks alle mogelijke luxe zoals airco en stoelverwarming kan je een Defender geen comfortabele auto noemen. Dat maakt een auto uniek. Zo heb ik ook grote bewondering voor merken als Subaru en Saab, en auto’s als de Maxda RX8, Toyota MR2 en de helaas niet meer gebouwde MGF. Consequent aan een concept vast houden, dat maakt auto’s uniek en geeft ze karakter.

Vanwaar mijn enthousiasme over de Evoque? Is het een terreinauto? Nee, want geen lage gearing. Elke andere Defender-rijder zou er van gruwelen. Maar ik snap Land Rover wel. Volgens mij weet bijna helemaal niemand dat de Cayenne eerder ook een lage gearing had, maar die is bij de laatste modelwijziging verdwenen. Net als 200 kg voertuiggewicht overigens…. Die tussenbak heeft is waarschijnlijk in nog geen promille van alle gefabriceerde Cayennes ooit gebruikt.

Motor en bak
Terug naar de Evoque. Bij Land Rover Center Enschede had Marco Klaas een zilvergrijze TD4 4WD Pure klaar staan. Dit dieselblok levert 150PK, de vijfdeurs Evoque is handgeschakeld en voorzien van het Meridian geluidssysteem, gecombineerd met navigatie, camera en Bluetooth carkit. Starten doe je met een startknop, en de eerste meters moest ik even wennen aan de grote spiegels, het kleine achterraam en het start-stop systeem. Overigens zonder dat ik me ergens aan ergerde! Via de binnenstad van Enschede (veel meedraaiende gezichten van voetgangers en andere automobilisten viel me op) naar de snelweg. De motor levert vooral tot 3000 toeren veel koppel, daarboven doortrekken heeft geen zin. Duidelijk een milieu-afstelling, zoals je die bij vrijwel alle nieuwe dieselmotoren ziet. Maar meer toeren maken is ook niet nodig, met de standaard zesbak zit je in een mum van tijd tot ver boven legale snelheden. Via een paar bochtige landweggetjes, waarbij de carrosserie mooi recht blijft, zocht ik wat slechtere wegen op. De laagste snelheid in de 1e versnelling is 7 kmh, iets te hoog voor als je serieus het terrein in wilt. De motor levert bij het stationaire toerental al wel een mooie dosis koppel, en slaat niet direct af als je een beetje bij remt zonder de koppelingspedaal te beroeren. De Evoque is voorzien van het Terrain Response systeem en Hill Descent Control (HDC). Dit laatste ken ik niet op handgeschakelde auto’s, maar is wel logisch bij gebrek aan een lage gearing. De auto zal bij afdalingen immers minder op z’n motor kunnen remmen, een beetje hulp van computers en remblokken is dan niet weg . De HDC laat zich ook nog instellen op verschillende snelheden.

Tijd voor een volgend testje; wegrijden in de eerste versnelling, en vervolgens doorschakelen zonder gas te geven. De Evoque geeft geen krimp, tot en met versnelling zes aan toe.

Interieur

Het interieur is prachtig. Veel leer, ook op het dashboard. Tussen de toerenteller en snelheidsmeter zit een display met alle instellingen, zoals de Discovery 4 dat ook heeft. Positief; de verbruiksmeter gaf gemiddeld 1 op 14 aan. Geen slechte score voor een demo-auto, waarbij iedereen natuurlijk even wil weten hoe snel hij accelereert!

De achterbank is niet geschikt voor erg lange mensen. Maar ondanks de lage daklijn heb je binnen geen benauwd gevoel.

Exterieur
Het exterieur is geweldig! Heel knap dat de verhoudingen blijven kloppen, met de laag aflopende daklijn, grote wielen, kleine achterraam en bijzonder gevormde lichtunits voor en achter. Heel vernieuwend, en toch onmiskenbaar een Range Rover!

Ik kan mij goed voorstellen dat de Land Rover dealers blij zijn met dit nieuwe zesde model. De Evoque zal een nieuwe klantengroep aanboren, die anders niet snel aan een Land Rover of Range Rover gedacht hadden. De keuze tussen een BMW X3, Volvo XC60 of de nieuwe Evoque gaat vanaf nu wel anders worden. En ik kan me ook indenken dat er klanten zijn die liever een hele dikke Evoque rijden dan in een instapmodel Range Rover Sport. Die laatste is wel “veel meer auto”, maar daar hoort ook een bijbehorende kilometerprijs bij. En qua uitstraling doet de Evoque niet onder voor de Range Rover Sport.

Conclusie
De Evoque is weliswaar geen echte terreinauto, maar wel onmiskenbaar een Land Rover product. Een auto voor lange afstanden die zich ook in de stad thuis voelt. Waarmee je moeiteloos naar de winterport rijd, zonder onderweg drie keer te moeten tanken. En die ook niet moeilijk doet bij een slechte weg met diepe karresporen, een berg sneeuw of op zoek naar een picknickplaats in het bos. En in elke parkeergarage past. Ik zie absoluut een toekomst voor de Evoque!

Evoque TD4 4WD Pure, 18” velgen, Cold Climate Pack, Navigatie, iPod aansluiting, Camera, Meridian speakers, stoel- en stuurverwarming, etc. Prijs geteste uitvoering in Nederland €58.235.

Niels Stijger, Adventure King BV