Range Rover Hybrid

Range Rover HybridGroot nieuws uit Land Rover land: al op 10 september 2013 zal de verkoopstart plaatsvinden van de Range Rover en Range Rover Sport Hybrid. Bestelde voertuigen worden begin 2014 uitgeleverd. De twee zijn de eerste hybride modellen van het merk. Momenteel wordt ook geëxperimenteerd met een elektrische Defender.

De levering van de nieuwe uitvoeringen, waarvan de Europese verkoop van start gaat op 10 september a.s., vangt begin 2014 aan. De twee geheel aluminium modellen zijn gebaseerd op Land Rover’s Premium Lightweight Architecture en hebben dezelfde aandrijflijn. Beide modellen zijn ‘s werelds eerste diesel-hybrides in het premium SUV-segment.

“Wij kijken er absoluut naar uit om de Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid te introduceren; de eerste hybride SUV’s ter wereld met legendarische Land Rover capaciteiten. De toevoeging van een soepele elektrische aandrijving verbetert het raffinement, reduceert CO2-emissies en zorgt voor adembenemende prestaties die vergelijkbaar zijn met die van onze fantastische SDV8-motor, verklaart John Edwards, Land Rover Global Brand Director.

Silk Trail
Om te demonstreren dat in de nieuwe hybrides de legendarische Land Rover capaciteiten behouden zijn gebleven, zijn op donderdag 22 augustus drie Range Rover Hybrids vertrokken voor een onvergetelijke reis van de thuisbasis van het merk Land Rover in Solihull naar het hoofdkwartier van het moederbedrijf Tata, in Mumbai, India.

Deze ‘Silk Trail 2013’ is een 16.000 km lange expeditie door 12 landen, die enkele van de meest uitdagende wegen, bergpassen en paden zal volgen, inclusief een deel van de originele, 6.400 kilometer lange Silk Road die Azië met het Middellandse Zee-gebied verbindt. Dit zijn de eerste hybrides die deze uitdagende route gaan afleggen.

Hybride aandrijflijn
Range Rover HybridDe nieuwe hybride aandrijflijn van de Range Rover heeft drie door de bestuurder selecteerbare programma’s en combineert Land Rover’s populaire 3,0-liter SDV6 dieselmotor met een 35 kW elektromotor die is geïntegreerd met de achttraps ZF automatische transmissie. Het hybride systeem, inclusief lithium ion-accupakket, omvormer en elektromotor weegt nog geen 120 kg.

De elektromotor ontwikkelt een koppel van 170 Nm om de acceleratie te verbeteren en de auto in EV-modus aan te drijven. De elektromotor werkt ook als dynamo door kinetische energie terug te winnen tijdens regeneratief remmen om daarmee de accu op te laden wanneer de auto afremt of uitrolt. In de bestuurder-selecteerbare EV-modus kan de Range Rover circa 1,6 kilometer elektrisch rijden met een snelheid van maximaal 48 km/h voordat de dieselmotor weer start om de aandrijving naadloos over te nemen.

Gecombineerd bedraagt de vermogensontwikkeling van dieselmotor en elektromotor 340 pk bij 4.000 tpm, met een toonaangevend koppel van 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 tpm. Het resultaat is fantastische prestaties van SDV8-kaliber. Beide modellen accelereren in minder dan zeven seconden van 0-100 km/h, bieden krachtige prestaties over het gehele toerengebied en hebben een topsnelheid van 218 km/h. Dat alles in combinatie met een 26 procent reductie in CO2-emissies tot 169 g/km, vergelijkbaar met een gecombineerd verbruik van 6,4 l/100 km.

Geen ruimteverlies
De nieuwste generatie van de Range Rover en Range Rover Sport zijn vanaf het begin af aan ontwikkeld voor de integratie van hybride aandrijving. Als gevolg daarvan is het vloeistofgekoelde accupakket geplaatst in een beschermend Boron-stalen frame onder de bodem van de auto, zodat dit niet ten koste gaat van de ruimte in het interieur of de bagageruimte. De Range Rover hybrid heeft hetzelfde vijfzits-interieur en bagagevolume als de standaard auto en behoudt zijn volwaardige reservewiel. Ook bij de Range Rover Sport Hybrid zijn op dit gebied geen compromissen gesloten, zodat ook dit model een ongewijzigd interieur heeft ten opzichte van het standaard model, inclusief de optie van een 5+2-zits interieurconfiguratie.

Beide hybride Range Rover modellen bieden een toonaangevende omvang van capaciteiten in combinatie met een enorme veelzijdigheid, die nog wordt versterkt door de exceptionele, lineaire koppelontwikkeling van de aandrijving. Daarbij is Land Rover’s ongeëvenaarde vierwielaandrijving behouden gebleven, inclusief Terrain Response® 2, en zijn ook doorwaaddiepte en bodemvrijheid hetzelfde.

De ‘Silk Trail 2013’ expeditie met de nieuwe Range Rover Hybrid in de hoofdrol zal van Groot-Brittannië via Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Ukraïne, Rusland, Uzbekistan, Kyrgizië en China naar India reizen. De expeditie is verdeeld in 10 etappes, waarbij de Range Rover Hybrid auto’s worden gereden door teams van Land Rover ontwikkelingsingenieurs en journalisten. De expeditie zal op 15 oktober in Mumbai aankomen.