Range Rover: de techniek

In september 2012 stelde Land Rover een nieuwe versie voor van haar vlaggenschip, de Range Rover. Het is nog maar de vierde generatie sinds het originele ontwerp van veertig jaar geleden. De nieuwe Range Rover is de ultieme luxe SUV, met een lichtere carrosserie en betere motoren, en toch extreem terreinvaardig. En natuurlijk ontworpen en gefabriceerd in Solihull, Engeland.

Het is ‘s werelds eerste SUV met een geheel uit aluminium vervaardigde carrosserie. Deze is 39 procent lichter dan de stalen constructie van het vorige model Range Rover. We hebben het dan over een besparing van 180 kg.

Algemeen
Een lichtere carrosserie creëert een vicieuze cirkel van gewichtsreductie in de rest van de auto. Er kunnen immers lichtere aandrijfcomponenten en motoren gebruikt worden. Land Rover vergelijkt de nieuwe TDV6 motor met de voorgaande 4,4 liter TDV8. Met twee cilinders minder en een kleinere inhoud rijdt de nieuwe Range Rover even vlot als zijn voorganger met een V8. Zodoende berekenen de Britten een totale gewichtsreductie van 430 kg. Minder gewicht en een kleinere motor zorgen natuurlijk ook voor minder brandstofverbruik (-22%) en CO2 uitstoot (nu 196 g/km). Vergelijken we appels met appels, dan is de nieuwe SDV8 nog altijd 350 kg lichter.

De nieuwe Range Rover is met 4,99 meter niet veel langer dan de vorige uitvoering, maar beschikt wel over 118 mm meer beenruimte. Achterin kan gekozen worden voor twee stoelen in plaats van een bank. De zitpositie achterin is lager geworden en de deuren groter, waardoor het instappen en uitstappen een stuk beter gaat. De luchtvering laat de auto 50 mm zakken ten opzichte van de standaard rijhoogte, wat ook weer scheelt. Gebleven is de befaamde ‘Command Driving Position’ waarbij de chauffeur hoog en redelijk rechtop geplaatst wordt – wel 90 mm hoger dan bij de concurrentie. Alleen de breedte van 2,07 meter (en dat is met ingeklapte spiegels!) kan voor wat problemen zorgen in onze krappe parkeergarages.

Interieur
De nieuwe Range Rover kreeg een compleet vernieuwd interieur dat in de verte doet denken aan dat van de Evoque. De instrumenten zijn volledig digitaal verwerkt in een 12,3 inch scherm. In het midden van het dashboardprijkt een 8 inch touchscreen voor navigatie en infotainment. Tot de elektronische gadgets behoren Bluetooth handsfree, voice control, USB aansluiting, digitale- en satelliettelevisie met dvd playback en een Rear Seat Entertainment pakket voor de kids met twee 8 inch schermen en draadloze hoofdtelefoons.

De karakteristieke horizontaal gesplitste achterklep is nu motorisch aangedreven en de deuren trekken zichzelf zachtjes dicht. Via een Smart Key gaat de auto vanzelf dicht en open zonder dat de sleutel uit de broekzak gehaald moet worden.

Motoren
Voor de Range Rover zijn twee benzinemotoren en twee diesels leverbaar. Gefortuneerde klanten kiezen tussen de 5.0 liter V8 met 375 pk of de Supercharged V8 met 510 pk. Meer economisch ingestelde rijders zullen de 3.0 liter TDV6 met 258 pk of de 4.4 liter SDV8 met 339 pk waarderen.

Met een maximaal koppel van 600 Nm is de TDV6 geen stakker. Hij kan van 0-100 km/u acceleren in 7,4 seconden. De SDV8 diesel doet daar met 700 Nm een schep bovenop. Dit koppel is bovendien beschikbaar tussen 1750 en 3000 toeren per minuut. De acceleratie wordt zo bijna een seconde vlotter. De formidabele Supercharged V8 is met 5.1 seconde nog sneller naar de 100 dan de uitgaande Supercharged en voelt daarbij geen moment gestressed aan.

Alle motoren zijn gekoppeld aan een soepele achttraps automatische transmissie.

Terreinvaardigheid
De nieuwe Range Rover is, in tegenstelling tot de meeste andere SUV’s, duidelijk terreinvaardiger geworden. Dat begint uiteraard bij het ontwerp en chassis. Een lichtgewicht wielophanging met luchtvering is speciaal ontworpen om zo veel mogelijk wieluitslag te geven. De vierwielaandrijving werkt altijd en gebruikt standaard een krachtsverdeling van 50% tussen voor- en achteras. Koppelingen verschuiven de kracht tussen de voorwielen en achterwielen en de linker- en rechterwielen wanneer de boordcomputer dat nodig vindt.

Natuurlijk behoudt de Range Rover een lage gearing waarmee extreem langzaam kruipen over rotsen en ander moeilijk terrein mogelijk is. De ratio is 2,93:1 en de lage versnelling kan al rijdend per knopdruk worden ingeschakeld. Op de SDV8 en V8 Supercharged modellen is een Active Rear Locking Differential te bestellen.

Het luchtveringssysteem biedt nu 17 mm meer grondspeling. In de off-road stand gaapt er 303 mm tussen de grond en de harde delen van de auto. Daarbij is de onderkant zo vlak mogelijk gemaakt om de kans op schade zoveel mogelijk te laten afnemen. De wieluitslag is vooraan 260 mm en achteraan 310 mm. Het veersysteem varieert tussen +40 mm en +75 mm, waar dat bij de vorige generatie een vaste instelling van +55 mm was. Bij zeer lage snelheden levert dat extra grondspeling op, en niet te vergeten een aanloophoek van 34,7 graden, overloophoek van 28,3 graden en afloophoek van 29,6 graden. Bij hogere snelheden over zand- en grindwegen is er meer wieluitslag voorhanden omdat de off-road modus nu tot 80 km/u kan blijven werken.

Onder meer door een andere plaatsing van de luchtinlaten, namelijk in de panelen van de motorruimte, is de waaddiepte met 20 cm toegenomen tot 90 cm. Ter vergelijk: de stoere Defender mag een ‘slechts’ 50 cm diepe rivier in.

Moderne Land Rovers maken gebruik van een systeem waarbij het te navigeren terrein met een draaiknop wordt ingesteld. De auto past hierop de rijhoogte, vering, gasaanname, differentieel en andere parameters aan. Voor de nieuwe Range Rover is het Terrain Response 2 systeem ontwikkeld. Dit beschikt in aanvulling op de draaiknop een Auto functie, waarbij de computer automatisch detecteert wat de huidige rijomstandigheden zijn. Vervolgens wordt altijd het meest optimale terreinprogramma gekozen, namelijk algemeen, gras/grind/sneeuw, modder/sporen, zand, of rotsen. Het is duidelijk dat Land Rover hiermee mikt op personen die weinig terreinervaring hebben en mogelijk niet zelfstandig de juiste keuze kunnen maken. Bovendien is dit systeem voorlopig nog ongeimiteerd. Iets dat we niet kunnen zeggen van de draaiknop, die is inmiddels door diverse andere merken gekopieerd. Voor optimale veiligheid en prestaties op en naast de weg beschikt de Range Rover verder over systemen als Hill Descent Control (HDC), Gradient Release Control (GRC), Hill Start Assist (HSA), Dynamic Stability Control (DSC), Electronic Traction Control (ETC) en Roll Stability Control (RSC).

Los van een capabel ontwerp is een groot verschil tussen Land Rover en andere fabrikanten de hoeveelheid tijd, moeite en kennis die in de ontwikkeling van de off-road systemen gestoken wordt. Een vloot aan testvoertuigen heeft de afgelopen anderhalf jaar meer dan 20 landen aangedaan. Ingenieurs van Land Rover testten de nieuwe auto onder alle omstandigheden op en naast de weg en bleven fijnslijpen totdat alles perfect was.

Ook de aanhanglast is niet vergeten. De Range Rover mag een trailer van 3.500 kilogram trekken en doet dat moeiteloos en veilig. Er is zelfs een TSA (Trailer Stability Assist) programma aanwezig dat ongewenste bewegingen van de aanhanger in de kiem smoort. Een Surround Camera systeem met Tow Assist helpt bij het aankoppelen en achteruitrijden.