Porsche Sport/Utility of the year

De Porsche Cayenne is verkozen tot de Sport/Utility Of the Year 2011 door het Amerikaanse blad Motor Trend. Natuurlijk waren er vele tegenstanders in de SUV klasse, die in Amerika nog altijd ongekend populair is. Maar met de ook daar stijgende brandstofprijzen lijken grote SUV’s aan het begin van een keerpunt te staan.

In de verkiezing van Motor Trend deden 15  auto’s mee. Het merendeel werd geklassificeerd als crossover. Alleen de nieuwe Infiniti QX en de Lexus GX zijn nog gebaseerd op het onderstel van een ‘truck’. Het viel het blad verder op dat het aantal voertuigen dat kan worden geleverd met een viercilinder motor is toegenomen. Dat geldt niet voor de Cayenne, die als basismotor een V6 met zestraps handbak heeft en in de S uitvoering een V8 met achttraps automaat.

In het testrapport geven de redacteuren hoog op over het off-road gedrag van de Cayenne. En dat hadden wij nu niet verwacht. Immers, de oude Cayenne had nog een lage gearing en de nieuweling niet. Maar de in hoogte verstelbare luchtvering, achttraps automaat en off-road gasaanname stelden hen in staat een zeer laag en gecontroleerd tempo aan te houden op een steile, van gaten en grind voorziene helling.

Natuurlijk gaf het gedrag op de weg nog meer aanleiding tot vreugde. Men noteerde een 0-60 mijl per uur (0-100 km/h) tijd van 5,9 seconden. Dat is erg vlot. Daarnaast kan de auto een redelijke last trekken, vier tot vijf personen plus eventuele hond in comfort en luxe vervoeren, en een uitstekend stukje sturen. Deze combinatie van factoren leidde er uiteindelijk toe dat de Cayenne door iedereen werd geprezen.

In de V.S. kost de Cayenne S in de testuitvoering ongeveer $79,000, ofwel minder dan 60.000 euro. Daar komt nog wel belasting bij, maar dat is in de meeste gebieden niet meer dan 10%.

Meer op de Motor Trend website.