Porsche Cayenne S diesel

Porsche introduceert de Cayenne S diesel. Voor wie niet bekend is met de typeaanduidingen van de Duitse sportwagenfabrikant: S staat voor een extra snelle versie. We hebben het dan ook niet over zomaar een dieseltje. Deze Cayenne is uitgerust met een V8 turbodiesel met 4,2 liter inhoud, 382 pk en een koppel van 850 Nm.

Met zo’n motorblok en de achttraps Tiptropnic S versnellingsbak is de acceleratie van 0 naar 100 km/h een peulenschil. Of 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 252 km/h, ongeveer hetzelfde als de meeste afgeregelde auto’s.

Het meest opvallende aan de nieuwe SUV is niet dat het een V8 is, want die was er al. Ook niet dat het een diesel is, want een zescilinder diesel hadden de Duitsers ook al. Maar een diesel V8 met dit vermogen en een verbruik van slechts 8,3 liter per 100 km, dat is erg bijzonder. Op de Duitse webspecial is een kaartje te vinden waarop u uw vertrekpunt ingeeft. De site laat dan zien hoever je met één tank kunt komen. Bijvoorbeeld van Amsterdam tot in Spanje of Polen zonder te tanken.

Uiterlijk
Een achterspoiler met verdieping moet ons doen denken aan een Carrera GT. Zwarte lamellen vooraan maken de luchtinlaat groter en de auto optisch breder.
Standaard zijn 18 inch Cayenne S III wielen gemonteerd, die ook op lange afstanden voor een uitstekend comfort zorgen. Voor wie uiterlijk belangrijker vindt zijn velgen tot 21 inch leverbaar. Achteraan valt de auto natuurlijk op door de aanduiding ‘diesel’ in combinatie met de tekst ‘Cayenne S’.

Techniek
Het onderstel is uitgerust met Porsche Traction Management (PTM) voor tractie onder alle omstandigheden. Het systeem werkt optimaal wanneer de wielen ondergronden met verschillende grip tegenkomen. Daarbij is Porsche Active Suspension Management (PASM) te krijgen. Dit systeem regelt de demping afhankelijk van de conditie van de weg en het rijgedrag. De rijder kan kiezen tussen de programma’s comfort, normaal en sport.

Ook optioneel is Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Dit voegt een elektronisch geregelde achterassper toe en computergestuurde remingrepen. Het doel is niet om door de modder te komen, maar om bochten nog sneller te kunnen ronden.

Interieur
Standaard is een audiosysteem met 10 luidsprekers en 100 Watt aanwezig, evenals een 7 inch multimediascherm. Een optie is het Porsche Communication Management (PCM) systeem. Dit voegt een aanraakscherm en een navigatiemodule toe, evenals 11 luidsprekers met een totaal van 235 Watt. Nog niet genoeg? Dan zijn  er het Bose systeem met 585 Watt en 14 luidsprekers of het Burmeister systeem met 1000 Watt. Interessant is de ondersteuning van online diensten via het display, zoals het weer en Facebook berichten.

Voor een snelle reiswagen is ook de actieve cruise control  nuttig. Deze regelt tussen de 30 en 210 km/h de ingestelde snelheid en houdt daarbij rekening met voorliggers.