Porsche Cayenne GTS

Van de vorige Porsche Cayenne is al eens een GTS uitvoering verschenen. Niet meer geschikt voor het terrein, wel erg sportief. Het lag dus voor de hand dat Porsche dit kunstje met de nieuwe Cayenne zou herhalen. Dat is nu gebeurd.

In de Cayenne GTS ligt een V8 benzinemotor met 420 pk en een achttraps Tip-tronic S met geïntegreerde start/stop technologie. Hiermee behaalt de GTS een topsnelheid van 261 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 5,7 seconden. Dat is wellicht minder snel dan een Turbo, maar toch spreekt Porsche van het meest sportieve model binnen de SUV lijn. De GTS heeft namelijk een bijzonder strak onderstel, standaard Porsche Active Suspension Management (PASM) en een aangepast uiterlijk.

Natuurlijk is alle elektronica uit de kast getrokken: Porsche Traction Management (PTM), actieve vierwielaandrijving met elektronisch geregelde lamellenkoppeling, ABD (automatischem Bremsendifferenzial) en ASR (Antriebsschlupfregelung). Jawohl!

De auto’s op de Porsche site zijn rood en gifgroen gekleurd, alsof het krachtige uiterlijk nog meer benadrukt moest worden. Leuk is wel dat de carrosseriekleur in het stiksel binnenin terugkomt.

Binnenin is het al even sportief als van buiten. Het sportstuurwiel ziet er erg lekker uit en is voorzien van echte schakelflippers (niet meer die rare drukknoppen). Ook zien we in de middenconsole een display waarop rondetijden geprojecteerd lijken te kunnen worden.

De Porsche Cayenne GTS is leverbaar vanaf juni 2012, de prijs begint bij € 121.000. Om te benadrukken hoe slecht wij Nederlanders het hebben: in Duitsland blijft de prijs onder de 91.000 euro.