Nissan Pathfinder flink vernieuwd

De Nissan Pathfinder is in Nederland niet zo populair. Te groot en te onzuinig waarschijnlijk. We rijden liever in een Qashqai. Toch is de vernieuwde Pathfinder niet alleen interessant voor het ‘thuisland’ Noord-Amerika. Ook bij ons zal een zelfdragende carrosserie voor meer comfort zorgen en zullen de zuinigere motoren op bijval mogen rekenen.

De Nissan Pathfinder krijgt voor modeljaar 2013 een nieuw, ‘vierde generatie’ ontwerp dat er wat gladder uitziet. Wat ons betreft gaat de  auto daarmee meer richting crossover. Jammer, want we kennen de Pathfinder als een degelijke 4×4 met prima terreineigenschappen.

De 4×4 techniek blijft gelukkig wel. Een knop op de middenconsole laat de rijder schakelen tussen 2WD, Auto (all-mode 4x4i) en een Lock stand. De Amerikaanse uitvoering krijgt natuurlijk een V6 benzinemotor. Deze is gekoppeld aan een CVT Continu Variabele Transmissie. Uitvoeringen met een hoge trekcapaciteit zijn voorhanden.
De Amerikanen schermen met een gecombineerd verbruik dat 25 procent lager ligt dan bij de vorige auto. Op de snelweg is het verbruikscijfer 26 miles per gallon. Dat is hetzelfde als de veel kleinere en lichtere Nissan 370Z coupé.

In de cabine wordt alles luxer. Er komen ‘innovatieve’ oplossingen voor het bevestigen van kinderzitjes, een  Tri-Zone Entertainment System voor de oudere kinderen, een Around View Monitor voor de bestuurder en een hill start assist systeem. Meer informatie is er niet, behalve dat auto  vanaf het najaar van 2012 in de V.S. verkrijgbaar zal zijn.