Nissan Navara meteen Pick-up of The Year

Nissan NP300 Navara pickupDe nieuwe Nissan NP300 Navara heeft zijn eerste prijs te pakken. Dat is de International Pick-up of The Year Award 2016, die onlangs is uitgereikt in Lyon. De Nissan scoorde op tal van punten beter dan de sterke concurrenten als de Mitsubishi L200 en Ford Ranger.

De nieuwe NP300 Navara valt op door zijn comfort en het verfijnde rijgedrag als dat van een Crossover, maar met behoud van de duurzaamheid, de terreincapaciteiten en het laadvermogen van de vorige generatie van de Navara. Het robuuste onderstel biedt nieuwe zaken, zoals een achterwielophanging met vijf draagarmen (‘5-link’) voor de Double Cab en een opvallend grote laadbak, die 67 millimeter langer is dan die van het vorige model. Uniek in het segment zijn voorzieningen als de Around View Monitor (AVM) en Forward Emergency Braking (FEB).

Rijden en wegligging

Om de beoogde verfijning en crossover-achtige rijeigenschappen te bereiken en de off-road capaciteiten te behouden heeft een Nissan een nieuwe, 5-multilink achterwielophanging ontwikkeld voor de Double Cab. De constructie biedt merkbaar meer comfort en heeft een positief effect op de wegligging. Er is een gewichtsvoordeel van 20 kg ten opzichte van de vroegere constructie met bladveren.

Bij de King Cab past Nissan een substantieel verbeterde ophanging met bladveren toe. Die is niet alleen 7 kg lichter dan de vorige variant, de ophanging verbetert de inloophoek aan de achterzijde met 3,1 procent en vermindert bandengeluid. De ophanging van de nieuwe NP300 Navara zorgt ook voor meer wendbaarheid. Door een 50 millimeter kortere wielbasis is de draaicirkel gekrompen naar 12,4 meter.

Technologie

De NP300 Navara biedt een serie toonaangevende technieken. Dat past in de huidige filosofie van Nissan die gericht is op innovatie, verwachtingen overtreffen en nieuwe features binnen bereik van alle rijders brengen. Juist in een segment dat in de regel wat achterloopt met de nieuwste snufjes valt het des te meer op. Nissan biedt op de NP300 Navara een Around View Monitor (AVM) en Forward Emergency Braking (FEB) – veiligheidsitems die we kennen van de crossover-modellen, maar die uniek zijn in het pick-up segment.

Ook nieuw voor de Navara, en ontworpen om veiliger en betrouwbaarder te kunnen rijden, is een elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel (eLSD). Dit geavanceerde systeem gebruikt sensoren die constant de wielsnelheid in de gaten houden. Als het ene wiel aan de as sneller draait dan het andere, wordt er kort remdruk uitgeoefend op het snellere wiel. Dit resulteert in een verbeterde balans en een veiliger gevoel.

Andere functies voor veiligheid en gemak zijn cruise control, Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) – allemaal ontwikkeld naar de specifieke eisen van NP300 Navara-bezitters – maar ook keyless entry, een achteruitrijcamera en parkeersensoren.

Design

De NP300 Navara is ontworpen en ontwikkeld voor de specifieke eisen en voorkeuren van de Europese markt en geproduceerd in Nissans fabriek in Barcelona. Zowel de King Cab als Double Cab heeft het ontwerp van de NP300 een ruige maar sportieve stijl en met een mix van holle en bolle oppervlakken komt hij dynamisch en gewaagd over. Nissans karakteristieke V-motion grille en boomerangvormige LED-dagrijverlichting voorzien hem van een onderscheidend Nissan-design.

De compromisloze benadering van het design van de NP300 Navara wordt sterker belicht in een van de meest complete aerodynamische ontwerpen ooit gemaakt voor een pick-up. Elk aspect van het design is onderzocht en ontwikkeld om te komen tot een vorm die een 3,6 procent lager luchtweerstandswaarde (CW) heeft dan het vorige model. Deze opvallende verbetering is te danken aan een lading slimme designfeatures, waaronder een flexibele afdichting tussen cabine en laadruimte, waardoor de lucht hier gelijkmatiger langs kan stromen. Aan de voorzijde zijn een nieuwe afdichting van de motorkap en een onderspoiler geïntroduceerd – aan de achterkant vloeit de rijwind die over en langs het voertuig stroomt gecontroleerd weg mede dankzij een nieuwe achterklepspoiler.

Het interieur heeft een volledige restyle gehad en biedt een eersteklas beleving, want elk element van de cabine is geoptimaliseerd om de beste kwaliteit, de meeste ruimte en het meeste comfort en gebruiksgemak voor bestuurder en passagiers te bieden.
Het dashboard is helemaal opnieuw ontworpen en draagt door de vorm bij aan het bereiken van meer interieurruimte. Voorstoelen met Spinal Support, geïnspireerd door NASA-technologie, zorgen voor een verbeterde ergonomie en fitheid bij lange ritten.
Andere comfort verhogende items zijn bijvoorbeeld de dual zone climate control voor zowel de King Cab als de Double Cab, ventilatie achterin en een nieuw achterbankontwerp.

Motoren en aandrijving

De NP300 Navara biedt keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, een zeventraps automatische transmissie is optioneel. De nieuwe 2.3-liter dCi motor van de NP300 Navara is tot 24 procent efficiënter dan zijn voorganger en is de schoonste en zuinigste in zijn segment. Met twee opties qua vermogen, 120 kW en 140 kW, waarbij de laatste is voorzien van twin-turbo-technologie.

Vierwielaandrijving

De vierwielaandrijving kan elektronisch worden in- en uitgeschakeld door een middel van een draaiknop op het dashboard. De offroadkwaliteiten van de NP300 worden nog duidelijker door de mogelijkheid om low range in te schakelen. Om steile en glibberige hellingen op te rijden is in de 4LO-stand ook een mechanisch sperdifferentieel mogelijk, dat de tractie en trekkracht verder bevordert.
Hill Descent Control (HDC) is standaard is op de 4×4-modellen en te activeren met een knop op de middenconsole. Het systeem detecteert wielslip en grip met behulp van een netwerk van sensoren – de snelheid wordt dan automatisch vastgehouden via gecontroleerd remmen bij het afdalen van een steile helling. De bestuurder kan de snelheid bij afdalingen verhogen door het gaspedaal licht in te drukken.
Hill Start Assist (HSA) is nog een veelgeprezen functie waarmee Nissan pionierde bij zijn Crossover-modellen. Het systeem is geschikt gemaakt voor de specifieke eisen en het laadvermogen van de NP300 Navara en ontneemt de bestuurder nog meer zorgen bij het op een helling wegrijden, zelfs met een zware aanhanger.

Laad- en trekvermogen

Pick-ups worden veelal beroepsmatig ingezet, daarom zijn de laad- en trekvermogen van de NP300 Navara naar een nog hoger plan getild. Het laadvermogen van iedere uitvoering ligt nu boven een ton en het maximaal (geremd) aanhangwagengewicht komt op een indrukwekkende 3.500 kg.
De laadruimte zelf biedt nog meer Nissan-innovaties in de vorm van het geprezen C-channel laadsysteem. Met bevestigingsrails voor zware lading aan de achterzijde van de cabine en de zijwanden van de laadruimte hebben de bestuurders volledige flexibiliteit voor het vastzetten van kwetsbare lading. De sjorogen glijden door de C-vormige rails, waardoor zelfs lading met de vreemdste vormen gemakkelijk kan worden gezekerd.
De laadruimte van de Double Cab is 67 millimeter langer dan bij zijn voorganger – met een lengte van 1.578 millimeter is het de langste in zijn soort. De laadruimte van de King Cab is 1.788 millimeter lang.

Uitvoeringen

Het gamma van de nieuwe NP300 Navara omvat vier uitvoeringen: Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna – alle vier bijzonder luxe uitgerust.

Uit de introductie van de, voor dit segment, ongekend lange fabrieksgarantie van 5 jaar of 160.000 kilometer spreekt vertrouwen in kwaliteit en geeft kopers de zekerheid van zorgeloos rijplezier.