Nieuwe Patrol

In Abu Dhabi is de nieuwe Nissan Patrol voorgesteld. De audo is, helaas volgens ons, luxer geworden en beschikt over een nieuw platform, nieuw ontwerp, nieuwe V8 motoren en een automaat met 7 versnellingen.
"Wij hebben speciaal aandacht besteed aan de wensen van de huidige generatie Patrol eigenaren en hun passagiers", zegt projectleider Hiroyuki Fushiki, "Daarom is er meer luxe aan boord, een ruimere cabine en is de auto stiller geworden, terwijl toch de off-road eigenschappen behouden zijn gebleven."
Mooie woorden, maar wij zien de Patrol toch vooral als een relatief goedkoop werkpaard voor marktkooplieden en als een auto waarmee je nog lekker de bagger in kunt. Of de eigenaren zitten te wachten op een voertuig met Land Cruiser 100 of Range Rover kwaliteiten als hieronder is dus de vraag.

Het interieur bevat grote hoeveelheden leder, gepolijst aluminium en houteffect. Ontwerpers wilden de hele familie een prettiger ervaring geven, omdat de auto niet meer dan 15% van de tijd in het terrein verkeert. De stoelen zijn breder, hoger en dieper dan van de concurrentie. Daarmee levert de Patrol meer dan 10cm meer beenruimte voor de achterpassagiers en is er zelfs ruimte voor een derde zitrij. Het nieuwe platform is aanzienlijk sterker en heeft vibratiedempende eigenschappen.

Een nieuwe V8 benzinemotor wordt gelanceerd in gebieden als het Midden-Oosten en Noord-Amerika. De ‘VK56VD’ 5,6 liter V8 met VVEL (variable valve event en lift) en DIG (direct injection gasoline) genereert 400 ok en 560 Nm koppel. Elk onderdeel is opnieuw ontworpen en uiteindelijk gekoppeld aan een nieuwe automatische versnellingsbak met zeven verzetten.

Het 4WD systeem is gelukkig ook onder handen genomen. De Nissan Patrol gebruikt een Hydraulic Body Motion Control System (HBMC) waarmee het voertuig vlakker moet blijven gedurende bochtenwerk, comfortabeler is in de stad, en bovendien stabieler op ruige of zanderige sporen. Het nieuwe ALL MODE 4×4 systeem laat de rijder snel selecteren uit standen voor zand, weg, sneeuw en rotsen. Hieraan is een Hill Start Assist en Hill Descent Control systeem toegevoegd. Bij HSA blijft de auto hangen op hellingen zonder dat de rem gebruikt wordt, en bij HDC wordt de snelheid elektronisch beperkt  tot 7km/h in 4H mode en 4km/h in 4L mode. Het veersysteem heeft onafhankelijke vering op alle wielen en een langere veerweg.

Tot slot noemen we het Tyre Pressure Monitor System (TPMS) dat niet alleen in de gaten houdt wat de bandenspanning is, maar de banden ook kan oppompen en met een korte claxonstoot laat weten dat de juiste spanning bereikt is.