Nieuwe Mercedes-Benz G-klasse

Mercedes-Benz G klasse 2018De G-Klasse, het luxe offroad-voertuig van Mercedes-Benz, wordt al lang beschouwd als een designicoon. Het uiterlijk is sinds 1979 niet wezenlijk veranderd. Iconische elementen zijn nog steeds te vinden in de nieuwe G-Klasse: de kenmerkende deurgreep en het karakteristieke sluitgeluid, het reservewiel op de achterdeur en de prominente knipperlichten. Zelfs de deurscharnieren zitten nog aan de buitenkant.

Toch is het ontwerp van de G-Klasse aanzienlijk verbeterd. Het nieuwe model werd op 15 januari 2018 voorgesteld in Chicago en moest eruit zien alsof hij uit één stuk is gegoten. De auto is 53 mm langer en 121 mm breder en biedt daardoor meer ruimte voor alle inzittenden.

Interieur

Mercedes-Benz G klasse 2018Kenmerken als de handgreep voor de passagier en de schakelaars voor de drie differentieelsperren zijn gebleven. Maar het overzichtelijk instrumentenpaneel is nieuw ontworpen en net als in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse een groot display met virtuele instrumenten en een centraal display boven de middenconsole (optie). Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende stijlen voor de displays – Classic, Sport en Progressive. Naar wens kan het scherm klassieke ronde instrumenten weergeven.

Off-road: de legende overtreft zichzelf

Het primaire doel van ontwikkeling was om de wegligging op en naast de weg te herdefiniëren. Dit doel is bereikt: de nieuwe G-Klasse presteert nog beter off-road, terwijl hij op de weg aanzienlijk wendbaarder, dynamischer en comfortabeler is dan zijn voorganger. De G blijft dus een echte G – dankzij het standaard frame van het laddertype, de drie 100-procent differentieelsperren en een lage gearing. De bodemvrijheid tussen de assen is nu 24,1 cm en de maximale waaddiepte is er met 70 cm ook niet op achteruitgegaan.

Rijmodi

DYNAMIC SELECT is nu beschikbaar met maximaal vijf rijmodi voor de G-Klasse. Hiermee kunt u de voertuigkarakteristieken in enkele seconden aanpassen. De vier programma’s  Comfort ,  Sport ,  Eco  en  Individueel  kunnen door de bestuurden worden gekozen.

Optioneel is er een Adaptive Damping System. In dat geval kunnen ook de dempingskarakteristieken in Sport- en Comfort-modi worden aangepast.

G 500

Mercedes-Benz G klasse 2018In de nieuwe G 500 zorgt een krachtige 4,0-liter V8-benzinemotor voor de aandrijving. De nieuwe biturbomotor produceert een vermogen van 422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm bij 2000 tot 4750 tpm. Voor de overdracht van vermogen werd de 9G-TRONIC automatische transmissie met koppelomvormer specifiek aangepast.

AMG

De G 63 maakt gebruik van een 4,0-liter V8-biturbomotor met 585 pk met een maximum koppel van 850 Nm. De sprint van 0-100 km/h verloopt daardoor binnen 4,5 seconde.

Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijmodi Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual variëren de eigenschappen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief.

De G 63 heeft opvallende brede wielkasten die ruimte creëren voor de grotere, bredere wielen. Treeplanken zijn standaard en de dubbele uitlaten aan de zijkant zijn behouden, hoewel ze hun geluid in twee stadia laten klinken. Andere onderscheidende kenmerken zijn de letters V8 BITURBO op de zijkant en de G 63-typebadge op de achterdeur.