Nieuwe Audi Q5 tot 17% zuiniger

Audi introduceert dit najaar de vernieuwde Q5, met behalve een opgefrist design vooral op technisch gebied veel nieuws. Het motorenaanbod is zowel krachtiger als zuiniger dan dat van zijn voorganger.

De vernieuwde Audi Q5 staat vooral in het teken van verdere verfijning. Iets dat goed is, hoeft namelijk niet radicaal te worden veranderd. En dus onderscheidt de nieuwe Q5 zich door een aantal subtiele uiterlijke wijzigingen. Zoals een grille met iets scherpere hoeken en aan de achterzijde een nieuw vormgegeven diffuser. In het interieur vallen vooral de met chroom afgewerkte bedieningselementen en accenten in hoogglans zwart op.

In technisch opzicht is de vernieuwde Q5 de volgende in een reeks modellen waarmee Audi alvast een voorschot neemt op de toekomst. Zo kunnen de passagiers aan boord voortaan beschikken over de geavanceerde online-functies van Audi connect. De voor de nieuwe Q5 beschikbare motoren zijn al even toekomstgericht. Het motorenpalet telt drie TDI-diesels en twee TFSI benzinemotoren. De meest efficiënte motor binnen de reeks is de 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm), die in combinatie met een handgeschakelde zesbak gemiddeld slechts 5,3 l/100 km verbruikt. Compleet nieuw is de 3.0 TFSI V6 met supercharger (200 kW/272 pk, 400 Nm) die in combinatie met de achttraps tiptronic automaat in 5,9 seconden van 0-100 km/h accelereert, bij een gecombineerd brandstofverbruik van 8,5 l/100 km.

Mede door toepassing van een start/stop-systeem voor alle motoren is de vernieuwde Q5 tot wel 17% zuiniger dan zijn voorganger. De Audi Q5 hybrid quattro blijft uiteraard ook leverbaar. Deze uitvoering beschikt over een 2.0 TFSI (155 kW/211 pk, 350 Nm) en een 40 kW/54 pk sterke elektromotor. Drie rijmodi geven de bestuurder in deze uitvoering de mogelijkheid om optimaal te profiteren van de milieubewuste voordelen van de hybride techniek.

De nieuwe Audi Q5 wordt in oktober 2012 op de markt verwacht.