Mitsubishi bereidt Outlander Plug-in-Hybrid voor

Mitsubishi PHEVMitsubishi is druk bezig de laatste hand te leggen aan de Outlander PHEV. De wat? PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Ofwel een superzuinige 0% bijtelling SUV. Volgens de Nederlandse vestiging zal de Outlander PHEV vanaf juni 2013 op de Nederlandse markt komen. Hij is nu al te bestellen bij de dealer.

“Voor ons is het inderdaad ongebruikelijk vroeg om echt bestellingen aan te nemen”, aldus Marco de Lange, Managing Director van MMSN. “Het gaat weliswaar om een variant van de in september van dit jaar gelanceerde New Outlander, onderhuids is de auto natuurlijk wezenlijk anders. De serieproductie moet nog starten en de auto komt in januari in Japan op de markt. Sinds de onthulling, op de Parijse Autosalon in september van dit jaar, krijgen we echter zoveel aanvragen van consumenten, ook via leasemaatschappijen, dat we besloten hebben om nu alvast klantenorders aan te nemen.”

De vraag wordt in sterke mate beïnvloed doordat de CO2-uitstoot minder dan 49gram bedraagt. Hierdoor valt de Outlander PHEV in de zakelijk interessante 0%-bijtelling categorie. Ook is de Outlander PHEV vrijgesteld van wegenbelasting en komt het model in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Daarnaast biedt de auto wel gewoon plaats aan 5 personen, heeft deze een gecombineerde actieradius van bijna 900 kilometer, vierwielaandrijving en mag maar liefst 1.500 kg trekken. Deze combinatie van eigenschappen maakt de Outlander PHEV tot een uniek aanbod.

Plug-in Hybrid EV
Mitsubishi PHEV elektrische auto stekkerDe Outlander PHEV is ’s werelds eerste Family-Crossover PHEV en daarmee een ideale mix van elektrisch rijden en het gebruiksgemak van een ruime gezinsauto. In de basis is de Outlander PHEV een elektrische auto met zeer geavanceerde techniek. Specifieke eigenschappen Outlander PHEV:

  • Speciaal getunede 2.0 liter benzinemotor voor zuinig rijden buiten het EV bereik met directe aandrijftechnologie
  • Twee 60kW elektromotoren (één op de vooras en één op de achteras)
  • S-AWC vierwielaandrijving met Active Yaw Control technologie voor extreme stabiliteit en ‘cornering performance’
  • 70 kW generator die zowel het accupakket kan laden als de elektromotoren van energie kan voorzien
  • Ruim interieur met 5 zitplaatsen en groot laadvermogen
  • Maximaal 1.500 kg trekgewicht
  • Zeer stil interieur door EV-drive en extra geluidsisolatie
  • Rijbeleving van een voertuig met geavanceerde automatische transmissie
  • Superieure samenwerking van alle aandrijfcomponenten maken deze Outlander PHEV een compromisloze auto die in het dagelijks gebruik zal overtuigen en geen beperkingen heeft.
  • Snellaad-mogelijkheid (Quick Charger).

EV
Ondanks de aanwezigheid van een verbrandingsmotor beschouwt en presenteert Mitsubishi de auto als een EV. Met een volgeladen accupakket bedraagt de elektrische actieradius meer dan 60 km, voor de meeste mensen is dat voldoende om woon-werkverkeer dus volledig elektrisch af te leggen. Ook is elke Outlander PHEV standaard uitgerust met de mogelijkheid tot snelladen, eveneens uniek voor een PHEV. De verwachting is dat het aantal snelladers in Nederland snel zal worden uitgebreid waardoor je ook werkelijk zoveel mogelijk kilometers elektrisch zult kunnen afleggen. Ook betekent dit dat het verbruik in de praktijk gunstiger kan uitpakken dan de, volgens de Japanse meetcyclus, opgegeven 1 op 67 (l/km).

4WD
Mitsubishi PHEV systeemDe Outlander PHEV is standaard voorzien van vierwielaandrijving (S-AWC) door middel van twee 60kW elektromotoren (één op de vooras, één op de achteras). Dit elektrische S-AWC systeem met Active Yaw Control zorgen voor een superieure wegligging. Daarnaast is er de keuze om met de 4WD lock modus de aandrijving 50:50 te verdelen over de voor- en achteras.

De voeding van de elektromotoren komt uit een 300V Lithium-ion accupakket met een capaciteit van 12kWh. Met de standaard laadkabel kan dit pakket in ongeveer 6 uur worden opgeladen. Daarnaast beschikt de auto over een 2.0 liter benzinemotor die, gekoppeld aan een 70kW generator, beide elektromotoren van stroom kan voorzien. Dankzij deze benzinemotor is de maximale rijafstand onbeperkt, zolang er brandstof aan boord is. Onder bepaalde omstandigheden zal de brandstofmotor, middels een slimme koppeling, ook een directe verbinding maken met de vooras.

Deze aandrijflijn, de gewichtsverdeling (voor/achter van 55%/45%) in combinatie met een lager zwaartepunt (-/-30mm t.o.v. normale Outlander), staan garant voor een stabiel en veilig weggedrag.

De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor. De brandstofmotor wordt, indien noodzakelijk gestart met de gekoppelde generator. De starttijd is zo kort dat hierdoor het conventionele startgeluid niet hoorbaar is. De Outlander PHEV is voorzien van een ‘Drive-Selector’ waarmee de berijder bepaalt of voor- of achteruit wordt gereden.

De aandrijflijn werkt volledig automatisch en de bestuurder hoeft geen drive-mode te selecteren. De Outlander PHEV kent weliswaar drie drive-modes echter is de auto zo ontwikkeld dat altijd de meest efficiënte aandrijfmodus wordt gekozen.

  • Pure EV mode: hierin wordt 100% elektrisch gereden, met een maximale rijafstand van meer dan 60km en een maximale snelheid van 120 km per uur.
  • Series Hybrid Mode: hierin zorgt de benzinemotor voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren. Deze drive mode zal zich voordoen bij bijvoorbeeld een lage SOC (State Of Charge: energieniveau van het accupakket) of bij bijvoorbeeld krachtig accelereren. Er is in deze modus dus géén directe aandrijving aan de voorwielen door de verbrandingsmotor. Het activeren van de series hybrid-mode is afhankelijk van de SOC van het accupakket en het gevraagde vermogen.
  • Parallel Hybrid mode: In deze modus zal de benzinemotor rechtstreeks de voorwielen aandrijven. Bovendien zal de achterste elektromotor een gering koppel op de achteras overbrengen. Hier werken de verbrandingsmotor en de elektromotor dus parallel aan elkaar. Bij acceleratie zal de elektromotor aan de voorzijde ook worden geactiveerd en zal het koppel van de achterste elektromotor worden verhoogd voor een vloeiende en krachtige acceleratie. Bij constante snelheid zullen verbrandingsmotor en achterste elektromotor weer zo efficiënt mogelijk samenwerken. Deze modus zal in de praktijk voornamelijk voorkomen bij hogere snelheden (bijvoorbeeld lange afstandsrit op snelweg). De parallelle modus kan inschakelen tussen de 55km/h en 125km/h, inschakeling is afhankelijk van de SOC en gebruiksomstandigheden.

Laden
Er zijn verschillende manieren om het Lithium-Ion accupakket van de Outlander PHEV te laden:

  • Met een ‘gewone’ Schuko stekker, dit snoer zit standaard bij de auto. Door middel van de CCID box die tussen de stekker en de auto zit, wordt de maximale laadstroom afgeregeld tot maximaal 10 Ampère. Uiteraard is deze beperking om overbelasting van het stopcontact tegen te gaan. Op deze wijze laadt de batterij in ongeveer 6 uur op.
  • Mode 3 laden met een Mennekes stekker, dit snoer zit standaard in het Afleverpakket EV. Met het laadsnoer met deze stekker kan er veilig en sneller (maximaal 16 Ampère) worden geladen. Met dit snoer kan ook veilig worden geladen op publieke laadpunten. Met deze methode kan de PHEV in ongeveer 4 uur worden volgeladen.
  • Snelladen, deze aansluiting is standaard op alle versies. Hiervoor is geen snoer benodigd, aangezien deze onderdeel is van het snellaadstation. Momenteel kan op een beperkt aantal plaatsen volgens deze methode worden geladen. Door verschillende partijen worden plannen ontwikkeld om het aantal snellaadstations de komende jaren sterk te laten groeien.