Met deze tool berekent u de BPM voor uw nieuwe import SUV

Mercedes SUV uit Duitsland importeren BPM berekenenEen auto importeren, het klinkt aantrekkelijk. De prijzen zijn in het buitenland vaak een stuk lager en de auto’s completer. Maar moet je niet heel veel BPM betalen bij import? Dan verdwijnen de financiële voordelen immers als sneeuw voor de zon. Met deze handige tool kunt u de BPM berekenen voor uw nieuwe import SUV.

Hoe zit dat ook alweer, BPM en BTW

BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Het is een door de Nederlandse staat geheven luxebelasting op personenauto’s en motoren, maar bijvoorbeeld ook kampeerauto’s. Wie een auto uit het buitenland importeert moet altijd BPM aangifte doen. Pas dan is het mogelijk een Nederlands kenteken te verkrijgen.

Het BPM-tarief is in Nederland volledig afhankelijk geworden van de CO2-uitstoot. Althans, voor personenauto’s. Voor de andere voertuigcategorieën is het afhankelijk van de netto catalogusprijs. Maar dat was niet altijd zo. Door de jaren heen zijn allerlei rekenmethoden ‘verzonnen’. U hoeft ook niet het actuele tarief te betalen. Er zijn historische tarieven. Als die lager uitvallen, dan mag u die gebruiken. Daarnaast geldt dat u op de BPM mag afschrijven. Dat wil zeggen dat de waarde van een gebruikte auto gedaald is en dus ook het BPM-bedrag dat u nog moet betalen.

Voor een nieuwe auto bent u BTW verschuldigd. Voor een gebruikte auto geldt dat niet. Een auto van een maand oud is trouwens niet gebruikt: daar gelden regels voor.

Berekenen

Er zijn zowel spreadsheets als online methoden voor het berekenen van de BPM beschikbaar. De Belastingdienst helpt u ook, maar die is natuurlijk niet gebaat bij de meest gunstige berekening. Daarom kunt u het beste zelf de BPM berekenen of dat laten doen.

De link in dit artikel gaat naar de BPM berekentool van Dasimport.nl. Deze grote speler in de importmarkt kan voor ieder individueel geval de rest-BPM uitrekenen volgens de meest gunstige methode. Zo weet u precies wat uw nieuwe SUV gaat kosten en krijgt u ook niet te maken met naheffingen.

Andere kosten

Behalve de BPM en mogelijk BTW op een importauto moet u rekening houden met andere kosten. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Aankoopkeuring
  • Transport naar Nederland
  • Verzekering
  • Keuring door de RDW
  • Kentekenplaten
  • Invoerrechten

De invoerrechten moet u alleen betalen als de auto wordt ingevoerd vanuit een niet-EU lidstaat of een aanverwante lidstaat (zoals Noorwegen).  Dus bijvoorbeeld bij het importeren van een voertuig uit de Verenigde Staten.

Conclusie

Het zelf berekenen van de BPM is goed te doen, zeker met een (online) hulpprogramma. Als u niet zeker van uw zaak bent kunt u een onafhankelijke importspecialist inschakelen. Die rekenen alle kosten voor u uit, zodat u zeker weet wat u moet betalen.

Wij zouden zeggen: ga eens neuzen naar een nieuwe of gebruikte SUV in Duitsland. Importeren uit andere landen is ook mogelijk maar gebeurt in de praktijk minder. Er is in Duitsland alles te vinden wat u maar wilt. Stel u eens voor dat u straks in uw nieuwe SUV rondrijdt met het idee dat u bijvoorbeeld 20.000 euro bespaard heeft!