Mercedes G: nieuw interieur

Het gonst al een tijdje over de facelift van de G-klasse. Met name over de AMG uitvoering werd veel gespeculeerd maar was weinig bekend. Nu zijn de eerste officiële foto’s vrijgegeven van de ‘nieuwe G’, die er voor niet-kenners overigens precies zo uitziet als de ‘oude G’.

Aan de buitenzijde vallen eigenlijk alleen de nieuwe lampen op. We hadden al gezien dat er LED strips kwamen onder de koplampen. Maar de koplampen zelf ziet er ook wat moderner uit. Bovendien zijn er mistlichten in de bumper aangebracht. Volgens ons geen goed idee als de G het terrein ingaat. Ook zijn er  nieuwe buitenspiegels, die voorzien zijn van een BLIS (Blind Spot Assist) systeem dat waarschuwt als er iemand ter hoogte van de auto rijdt.

interieur

Het interieur van de G-klasse is veel sterker veranderd. Het instrumentenpaneel lijkt zowaar op een moderne auto, wat zeggen we, een Mercedes zelfs. Boven de middenconsole valt een groot iPad-achtig scherm op. Dit is het Command Online infotainmentsysteem, dat ook de GPS navigatie en internettoegang verzorgt. Ongetwijfeld tegen een forse meerprijs. Ook extra kosten Parktronic, Distronic Plus en de al eerder genoemde Blind Sport Assist.

motoren

Veel rijders in Europa zullen de voorkeur geven aan de G 350 Bluetec. Deze relatief zuinige 3,0 liter V6 turbodiesel is voldoende om de G redelijk vlot door het verkeer te loodsen. De trekkracht (540 Nm) is prima, zeker in het terrein. Bij deze motor is het verbruik belangrijk: 11,2 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 295 g/km en dat vinden we dan weer tegenvallen voor zo’n moderne motor.

Amerikanen en andere mensen die geen boodschap hebben aan zuinigheid rijden natuurlijk de G550 (hier G500 genoemd). Het is een 5,5 liter V8 benzinemotor met 388 pk en 530 Nm. U ziet, het koppel is niet hoger dan dat van het ‘dieseltje’. Maar het rijdt wel veel stiller en sjieker.

Het topmodel is de veelbesproken AMG-uitvoering. Dat blijkt inderdaad de 5,5 liter V8 met twee turbo’s te zijn. Goed voor 544 pk en 760 Nm trekkracht. De motor is voorzien van een stop/startsysteem.

Maar er komt een nog hoger topmodel in de vorm van de G65 AMG. Deze is niet in de Verenigde Staten te koop. De motor is een V12 met twee turbo’s, 612 pk en 1.000 Nm. Waarmee de G65 AMG mogelijk de snelste door een autofabrikant gemaakte off-road ter wereld is.

De Nederlandse prijzen beginnen bij ongeveer 160.000 euro voor de diesel. Inderdaad, dat is al huilen, want in Duitsland kost-ie 85.000 euro. De G63 AMG kost bij ons echter 230.000 euro, en de G65 AMG 350.000 euro, dus het kan nog erger.