Mercedes-Benz GLK vernieuwd

Mercedes-Benz introduceerde de GLK in 2008 als concurrent voor onder meer de BMW X3. Het is een prima auto, maar niet iedereen vond hem mooi. Of luxe genoeg voor een Mercedes. Daarom wil de  vernieuwde GLK  opnieuw proberen de benchmark binnen zijn klasse te zijn.

Het vernieuwde design geeft de GLK meer dynamiek. Op verfijnde wijze worden de stoere lijnen van een klassieke terreinauto en de designtaal van de laatste modellen van Mercedes-Benz aan elkaar gekoppeld. De gedistingeerde neus, krachtige lijnen en opvallende details in het ontwerp geven het luxe off road model een unieke uitstraling. Deze uitstraling wordt extra versterkt door z’n neus met vernieuwde koplampunits met LED-dagrijverlichting en de aangepaste grill die passen bij het familiegezicht van Mercedes-Benz. De achterzijde is aangepast met een aantal subtiele retouches. De geheel nieuwe achterlichten maken gebruik van energiezuinige en duurzame LED-technologie. Tot in het detail straalt de GLK pure kwaliteit uit. Voor berijders die van sportieve elegantie houden is het model leverbaar met een AMG-sportpakket.

Kwalitatieve uitstraling
Ook de nieuwe generatie van de GLK is onderscheidend in zijn vormgeving, luxueus en extreem comfortabel vanbinnen. In het interieur is onder andere het dashboard door de designstudio in Sindelfingen vergaand aangepakt. De nadruk ligt meer dan ooit op de kwalitatieve uitstraling. De hoogwaardige afwerking wordt niet alleen duidelijk door perfecte pasvormen, maar ook door het gebruik van zeer fraaie materialen. Nieuwe kleuren, verbeterde materialen en indirecte LED-verlichting zorgen ervoor dat de inzittenden zich onmiddellijk op hun gemak voelen. Bij de modellen die zijn uitgerust met de 7G-TRONIC versnellingsbak zit de DIRECT SELECT versnellingshendel nu gunstiger geplaatst aan de stuurkolom. Daardoor ontstaat er op de middenconsole plaats voor een extra opbergvak. De GLK is verkrijgbaar met een Sport-pakket waartoe onder meer sportstoelen, metalen pedalen en accenten in nappa-leer behoren.

De GLK is uitgevoerd met het geavanceerde Audio 20 CD-systeem met twin-tuner, TFT-kleurenscherm (14,7 cm), CD-speler (MP3/WMA/AAC-compatibel), USB-interface, AUX-aansluiting en Bluetooth-interface voor handsfree bellen. Dit systeem is tegen meerprijs uit te breiden met onder meer een CD-wisselaar, Media Interface, een Harman Kardon Logic 7 Surround Sound system en digitale radio (DAB). Ook het geïntegreerde Becker MAP PILOT navigatiesysteem is verkrijgbaar. Met het nieuwe COMAND Online systeem met groot (17,8 cm) beeldscherm heeft de GLK nu ook een snelle breedband internetverbinding: bij stilstand zijn alle internetfuncties beschikbaar. Voor het eerst is in combinatie met het COMAND ook een tv-tuner leverbaar met digitale DVB-T ontvangst.

De vernieuwde GLK heeft vele comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen die Mercedes-Benz al eerder in de E- en S-Klasse introduceerde waaronder ATTENTION ASSIST vermoeidheidsherkenning, het anticiperende veiligheidsysteem PRE-SAFE, adaptieve remlichten en Brake Assist. Daarnaast is de GLK leverbaar met innovatieve assistentiesystemen als het Intelligent Light System (noviteit: geschikt gemaakt voor off road-rijden), Night View Assist Plus, Speed Limit Assist, Lane Keeping Assist, (Active) Blind Spot Assist, DISTRONIC PLUS, BAS PLUS en PRE-SAFE BRAKE. Voor het eerst levert Mercedes-Benz een 360°-camera. Door middel van vier camera’s aan de voor- en achterzijde en in de spiegelkappen verkrijgt de bestuurder een birdview op het COMAND scherm van wat er in de omgeving van zijn GLK gebeurt. Net als bij zijn voorganger is de GLK voorzien van speciale offroad systemen zoals DSR (Downhill Speed Regulation), wegrijassistent en offroad-ABS die de GLK-bestuurder helpen in het terrein. Bovendien zorgt het standaard OFFROAD-PRO techniekpakket ervoor dat de GLK ook in extreem moeilijk begaanbaar terrein vooruit komt.

Uitgebalanceerd motorenaanbod
De nieuwe generatie van de GLK is leverbaar met zes dieselmotoren (vijf viercilinders en een zescilinder) en een zescilinder benzinemotor. Dat motorenaanbod garandeert in alle uitvoeringen van de GLK een hoog aandrijfcomfort, aansprekende rijprestaties en efficiency die gunstig afsteken bij andere auto’s in deze klasse. De GLK 250 BlueTEC 4MATIC heeft de sterkste viercilinder dieselmotor uit zijn klasse met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel. De motor is elastisch, krachtig en efficiënt met een gemiddeld verbruik van 6,1-6,5 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 159-169 g/km. Nog zuiniger is de achterwielaangedreven GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY die met zijn handgeschakelde zesbak slechts 5,5-5,6 l/100 km diesel verbruikt. Alle motoren zijn voorzien van innovatieve BlueEFFICIENCY technieken die het verbruik omlaag brengen en de CO2-uitstoot verminderen. Zo heeft de vernieuwde GLK onder meer de ECO start-/stopfunctie, draaiende delen waarbij de weerstand zoveel mogelijk is teruggebracht, elektrische stuurbekrachtiging en banden met een lage rolweerstand. De leverbare zeventraps automaat 7G-TRONIC PLUS zorgt voor een verdere verlaging van de verbruikscijfers en de uitstoot.

De nieuwe generatie van de GLK draagt ongetwijfeld bij aan het grote succes van Mercedes-Benz in het felbevochten SUV-segment. Sinds de introductie van de G-Klasse, al weer 33 jaar geleden, heeft Mercedes-Benz tot aan het begin van dit jaar liefst twee miljoen SUVs verkocht. De GLK, M-Klasse en GL-Klasse maken een vijfde deel uit van de wereldwijde afzet van Mercedes-Benz.

Lees ook onze test van het eerste model GLK

En onze exclusieve off-road test