Mercedes-Benz GLC volgt GLK op

Mercedes GLCDe tweede generatie van de middenklasse SUV van Mercedes-Benz draagt de naam GLC en vormt een grote stap voorwaarts op diverse fronten, zo meldt Mercedes-Benz ons. Op technisch niveau zet de SUV nieuwe maatstaven en ook het brandstofverbruik is in vergelijking met de GLK aanzienlijk omlaag gebracht.

De nieuweling is sterk gebaseerd op de nieuwe C-klasse, maar natuurlijk wel te voorzien van dynamische rijprogramma’s en 4MATIC permanente vierwielaandrijving.

Mercedes GLCHet front heeft een vrij korte overhang, een steile, driedimensionale grille met dubbele lamellen en opvallende koplampen. Deze zijn indien gewenst beschikbaar in volledige LED-technologie. De bumpers met geïntegreerde onderbescherming zijn er in drie varianten: naast de basisversie is er een versie die geoptimaliseerd is voor offroadgebruik met een grotere aan- en uitloophoek. Die zien we op de foto hiernaast. Ook is er een sportieve variant. De 118 millimeter langere wielbasis van de GLC zorgt voor een elegant lang profiel. De achterzijde wordt gekarakteriseerd door de brede, gespierde schouders, de horizontale oriëntatie van de contouren en de gedeelde LED-achterlichten met geraffineerd nachtdesign. Net als aan de voorzijde zijn hier de verschillende bumpervarianten beschikbaar. Door de antennes in de buitenspiegels en de dakspoiler te integreren was het mogelijk de vin, die tot nu toe altijd op het dak stond, weg te laten.

Interieur

Mercedes GLCDe veranderingen in het design betreffen niet alleen de buitenkant. Het nieuwe model markeert ook een upgrade van het interieur. Dit lijkt op de nieuwe C-klasse en gebruikt hoogwaardige materialen met handgemaakt karakter, zoals nappaleder of sierdelen in hout met open poriën. Bovendien is er aanzienlijk meer ruimte beschikbaar voor inzittenden en hun bagage. Het optionele grote glazen panoramadak versterkt het ruimtelijke gevoel aan de binnenzijde nog verder.

Belangrijk onderdeel van het compleet nieuwe interieurdesign vormen het dashboard en de middenconsole met zijn vloeiende lijnen. De console bestaat uit één stuk, waardoor een elegante overgang vanuit de centrale ventilatieroosters naar de armsteun ontstaat. De nieuw ontwikkelde innovatieve touchpad in de handsteun boven de draai-/drukknop (audio-controller) zit ergonomisch op de middenconsole. Net als in een smartphone zorgt dit voor een eenvoudige en intuïtieve bediening van alle belangrijke functies via vingerbewegingen. Met de touchpad kunnen letters, nummers en speciale karakters met de hand ingevoerd worden – in elke taal die ondersteund wordt door Audio 20 of COMAND Online. Een centraal geplaatst media display is gedeeltelijk geïntegreerd boven de centrale console.

Efficiency

Mercedes-Benz heeft een uitgebreid pakket maatregelen genomen om de efficiency en de prestaties van de GLC aanzienlijk te verbeteren. Gemodificeerde of nieuwe aandrijflijnen, voortreffelijke arodynamische
eigenschappen en een intelligent lichtgewicht design zijn de primaire factoren achter de brandstofefficiency van het voertuig. De diesel- en benzinemodellen laten in vergelijking met de vorige generatie significante reducties zien tot 19 procent voor zowel brandstofverbruik als CO2-emissies, terwijl de prestaties bij gelijk motorvermogen zijn toegenomen:

Zo is het door de fabrikant opgegeven brandstofverbruik (l/100 km) van de GLC 220 d 4MATIC tussen de 5.0 – 5.5, het voorgaande model (GLK) werd nog opgegeven voor 6.1 – 6.5.

Alle modellen voldoen aan de EU6-emissienorm en beschikken over een start/stop-functie. Voor het eerst biedt Mercedes-Benz met de GLC 350 e 4MATIC in dit segment een PLUG-IN HYBRID aan, die de voordelen van vierwielaandrijving combineert met een laag brandstofverbruik en late emissies. De GLC 350 e, die vanaf begin 2016 leverbaar wordt, vervangt de GLK 350 4MATIC met conventionele benzinemotor en heeft gelijkwaardige prestatiecijfers.

Air Body Control

De GLC is het enige model in dit martksegment dat optioneel is uit te rusten met een full-support meerkamer luchtveringsysteem en elektronisch gestuurde, continu instelbare demping. Het AIR BODY CONTROL onderstel combineert uitstekende rijstabiliteit en sportieve wendbaarheid met optimaal comfort en voortreffelijke off-road capaciteiten. Specifieke karakteristieken worden gekozen met het DYNAMIC SELECT rijdynamisch programma. In de Sportmodus voelen de inzittenden van de GLC zich alsof ze in een sportauto zitten. De Comfortmodus biedt tegenovergestelde eigenschappen, met een focus op bijzonder comfort met een zachte instelling van het onderstel.

Wanneer de GLC uitgerust is met het Off-road techniekpakket, optimaliseert AIR BODY CONTROL het contact van de wielen met de bodem. Het goede off-roadgedrag wordt gerealiseerd door het voertuigniveau tot 50 mm te verhogen en te zorgen voor een bijzonder zachte basisafstelling van het onderstel waardoor de wielen beter aan de grond blijven. Andere voordelen van dit systeem zijn minder last van overhellen in bochten, automatische niveauregeling en verlaging van de laaddrempel voor gemakkelijk in– en uitladen.

Aandrijflijn: dynamiek en comfort à la carte

Mercedes GLCDe nieuwe GLC biedt het DYNAMIC SELECT-systeem standaard met vijf rijprogramma’s. Bovenop de ECO-, COMFORT-, SPORT-, SPORT+- en INDIVIDUAL-instellingen die bekend zijn uit de andere modellen, kan het nieuwe multitalent ook voorzien worden van het Offroad- techniekpakket. Dit omvat tot vijf programma’s, waarvan “Gladheid” en vier off-road rijprogramma’s totaal nieuw zijn. “Offroad” wordt ingesteld voor gemakkelijke off-roadcondities zoals gravel of zand. “Bergrit” versterkt de klimcapaciteit op steile hellingen of lange, langzame trajecten omhoog. Samen met AIR BODY CONTROL-luchtvering zorgt het extra programma “Jutterstand” voor het laatste redmiddel, mocht het voertuig vast komen te zitten. Het voertuigniveau wordt dan 50 millimeter hoger en de wielslipcontrole zorgt voor andere basiswaarden, zodat de GLC zich uit de nesten kan werken. Het vierde off-roadprogramma is “Aanhangwagen”, ontworpen voor optimale eigenschappen bij het off-road of bijvoorbeeld op een nat weiland trekken van een aanhanger. Het Offroad-techniekpakket omvat verder een robuuste Gemtex bodembescherming, zodat de angst voor fors contact met de bodem niet de overhand krijgt en Downhill Speed Regulation. Dit systeem, dat luistert naar de afgekorte aanduiding DSR, houdt automatisch de snelheid vast, die tevoren op de cruise control ingesteld is, op steile hellingen als wordt afgedaald.

Beschikbaarheid

De prijs- en productinformatie van de nieuwe GLC wordt op 3 juli vrijgegeven. Vanaf dat moment is de nieuwe middenklasse SUV van Mercedes-Benz te bestellen. De GLC staat in september bij de Mercedes-Benz dealer.