Mercedes-Benz GL63 AMG

Mercedes-Benz, of eigenlijk liever AMG, presenteerde onlangs de GL 63 AMG. Ook deze geweldenaar wordt uitgerust met het 5,5 liter V8 biturbo blok van AMG. Het levert 557 pk en 760 Nm. Toch lijkt ons deze mastodont niet echt sportief, en over de terreinvaardigheid moeten we het maar niet hebben.

Bent u in de war met al die AMG uitvoeringen en aanduidingen? Wij helderen het even op. Mercedes heeft vier SUV’s, of eigenlijk drie en een terreinwagen. De G-klasse valt natuurlijk onder die laatste categorie en daarvan is net een nieuwe G63 AMG uitvoering verschenen. Verder zijn er de kleinere GLK, niet als AMG te krijgen, de bekende ML, wel in AMG uitvoering verkrijgbaar, en de GL waarover we het hier hebben. Daarvan is nog nooit een AMG versie op de markt gekomen. Er zijn trouwens plannen voor een babySUV onder de GLK.
Dan de motor. Tot voor kort had AMG een eigen motor met 6.2 liter inhoud, die ze toch de 63 noemden. Dit blok zit nog in de C-klasse. De rest van het palet is of wordt voorzien van een nieuwe motor met twee turbo’s en een stop-start systeem. Via een AMG Speedshift Plus 7G-tronic versnellingsbak wordt ongeveer 557 pk en 760 Nm op de wielen overgebracht. Ook de 5,5 liter motor heet om onduidelijke redenen 63.

De meeste AMG modellen hebben achterwielaandrijving. De GL behoudt gelukkig zijn vierwielaandrijving, die in dit geval 40% van het vermogen naar de voorwielen stuurt en 60% naar de achterwielen. Scheelt weer een hoop rook en geslip bij het wegrijden. Van nul naar 100 gaat de 2,5 ton aan SUV trouwens in 4,9 seconden. De top is zoals gebruikelijk begrensd.

Ride Control
Wij hebben wel in de GL gereden en het was een aardige terreinwagen, maar zeker geen bochtenridder. Angst en beven voor de AMG uitvoering? Dat moet meevallen. De handige Duitsers hebben namelijk AMG Ride Control en een Active Curve System toegepast om de GL vlakker door de bocht te loodsen. Het Ride Control systeem gebruikt adaptieve demping. Active Curve System is een actief stabilisatiesysteem dat het overhellen van de auto flink moet reduceren. De meeste GL eigenaren hebben een paar kinderen en die kots tegen de zijruiten word je een keer zat. Vandaar.

Uitrusting
Uiteraard is de GL 63 AMG ook van binnen een echte AMG. Het interieur is fraai en voorzien van een (kunst)lederen interieur met dubbel stiksel, een afgeplat stuurwiel, park-assist, een glazen schuifdak, Xenon, een 360 graden camera, een Bang & Olufsen geluidssysteem en alle bekende veiligheidssystemen. Standaard heeft de auto 295-serie banden op 21 inch wielen. Verdere opties levert de fabrikant natuurlijk graag tegen meerprijs. De prijs van de auto is niet bekend, maar reken op een ton of twee als u de pech heeft in Nederland te wonen.