Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC

Mercedes-Benz GLC 43 AMG 2016Het aanbod midsize-SUV’s kan rekenen op een wel heel dynamische gezinsuitbreiding in de vorm van de Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC. De 270 kW/367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, de 9G-TRONIC automatische transmissie met kortere schakeltijden en de AMG performance 4MATIC vierwielaandrijving – waarbij de nadruk op de achterwielen ligt – vormen de basis voor een zeer dynamische rijervaring. Het ‘eigen’ design en het speciaal afgestelde sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL met adaptief verstelbare demping onderstrepen de verwantschap met de wereld van Driving Performance van Mercedes-AMG.

De 3,0-liter V6-biturbomotor wordt gebruikt in uiteenlopende AMG Performance-modellen en is de enige zescilindervariant die in de GLC leverbaar is. Hij is goed voor een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De GLC 43 4MATIC sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en is elektronisch begrensd op 250 km/h. De nieuw ontwikkelde vooras, de stijve elastokinematica en de zeer precieze, snelheidsafhankelijke AMG sportparameterstuurbekrachtiging leveren een aanzienlijke bijdrage aan de sportieve rijervaring.

Hoog vermogen, laag verbruik

Mercedes-Benz GLC 43 AMG 3.0 V6 motorDe 3,0-liter V6-AMG-biturbomotor levert een hoog vermogen bij een tegelijkertijd laag brandstofverbruik en geringe emissies. Het indrukwekkende vermogen van 270 kW/367 pk is onder andere te danken aan nieuwe, grotere turbo’s en de hoge turbodruk van 1,1 bar. De twee turboladers, die kort op de motor zijn gemonteerd, zijn opvallend spontaan in hun reactie. In combinatie met het koppel van 520 Nm tussen 2.500-4.500 t/min staat de motor garant voor maximale dynamiek en responsiviteit.
De AMG-krachtbron is herkenbaar aan de rode aluminium accenten op de motorafdekplaat.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de 9G-TRONIC

De 9G-TRONIC automatische transmissie is speciaal aangepast voor de vereisten van de GLC 43 4MATIC. De engineers van AMG zijn erin geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te beperken dankzij een speciale softwaretoepassing. De mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijk terug te schakelen voorziet in meer spontane, korte acceleraties, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ voor nog meer emotie zorgt. Korte onderbrekingen in de ontsteking maken sneller schakelen mogelijk ten opzichte van de ‘Eco’ en ‘Comfort’ standen. De ‘Manual’ stand kan worden geselecteerd via een toets in de middenconsole. De gangwissels zijn gebaseerd op de gekozen transmissiestand, waarbij de bestuurder nu via de stuurschakelpaddles kan schakelen. Daarbij blijft de transmissie in de gekozen versnelling staan en schakelt niet automatisch op wanneer de motor de begrenzer nadert.

Sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL

Mercedes-Benz GLC 43 AMG off-roadVoor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en meer grip – ook bij hogere snelheden – hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontworpen op basis van de luchtvering AIR BODY CONTROL. Het adaptieve dempingsysteem ADS PLUS heeft eveneens een speciale afstelling gekregen en biedt een keuze uit drie standen: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Daarmee biedt het systeem een optimale combinatie tussen een hoog comfort voor langere ritten en een sportieve rijdynamiek.

De vooras met vier draagarmen is voorzien van specifieke stuurfusees en lagers. Alle componenten zijn geoptimaliseerd voor extra stijfheid. Een hogere negatiever camber voor de vooras en de multi-link achteras verbetert de dwarsdynamiek. De elastokinematica van beide assen is eveneens ontworpen voor een grotere stijfheid. Al deze ingrepen verbeteren de wendbaarheid en vergroten de dynamiek.

AMG Performance 4MATIC

De standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving voorziet in een koppelverdeling die nadrukkelijk op de achterwielen is gericht, in een verhouding van 31/69 procent tussen de voor- en achteras. Die opzet zorgt voor een verder verbeterde rijdynamiek, een grotere dwarsversnelling en meer grip bij acceleraties.

Sportieve opties

Het sportieve karakter van de GLC 43 4MATIC wordt nog meer aangezet door de optioneel leverbare uitrustingsfeatures. Ze lopen uiteen van Performance-stoelen met nog meer zijdelingse ondersteuning en lederen bekleding tot aan carbon sierdelen, het nightpakket en 21 inch bicolor lichtmetalen velgen.

De Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC beleeft zijn wereldprimeur tijdens de New York International Auto Show (25 maart t/m 3 april 2016) en is te bestellen vanaf 4 april.