Langzame Defender? 2.7 V6 twin turbodiesel!

Defender met V6 twin turbo (foto: JE Engineering)

Vindt u uw Land Rover Defender een beetje langzaam? Dan heeft u waarschijnlijk gelijk. Het beestje moet het doen met een viercilinder diesel, die het hoge voertuiggewicht en de aerodynamica van een tuinhuisje vooruit moet zien te krijgen. In het terrein geen probleem, op de A2 misschien iets meer.

De oplossing hebben wij voor u gevonden in de vorm van de Saluki. Onder deze naam verkoopt JE Engineering uit, hoe kan het anders, Groot-Brittannië, een opvoerkit. En wat voor één.

De Saluki beschikt over een 2.7 liter V6 dieselmotor. Deze is aangepast door JE en voorzien van twee variable-vane turbo’s met lucht- en water intercooling, een aangepast smeersysteem voor terreingebruik en eigen motormanagement. Het blok levert 245 pk bij 3.500 tpm en een koppel van 570 Nm bij 2.750 tpm. Geen schokkende cijfers voor de verwende automobilist, maar wel voor de Defender rijder. Technische lezers vragen zich nu af hoe alles heel blijft. Welnu, JE heeft een zesbak van ZF met extra lange overbrengingen gemonteerd (of een versterkte automaat), evenals verstevigde assen en aandrijfas. Daarnaast kan de auto op verzoek worden voorzien van betere remmen, maar voor de diameter daarvan zijn 18″ velgen nodig. Een veerkit met Koni dempers is ook beschikbaar.

De prijs ligt rond de 25.000 pond. Maar bedenk wel dat daar het donorvoertuig nog bij komt. Een nieuwe Defender 110 kost in Nederland, dankzij repressief beleid, inmiddels zo’n 90.000 euro. Maar dan heb je ook wel de ultieme terreinwagen en geen SUV.