Land Rover Freelander 2WD

Land Rover Freelander 2Land Rover gaat de Freelander faceliften. Daarbij wordt ook de aandrijving onder de loep genomen. De Freelander zal de twijfelachtige eer hebben de eerste Land Rover te zijn zonder vierwielaandrijving. In het kader van het milieu wordt hij namelijk leverbaar met 2WD.

Het wordt daarmee tot de komst van de Evoque de Land Rover met de slechtste terreincapaciteiten ooit, maar tegelijk de schoonste auto die het merk ooit heeft gemaakt. Land Rover managing director Phil Popham verdedigde de keuze door te zeggen dat in de Europese markt voor SUVs al 23 procent van alle auto’s verkocht wordt met tweewielaandrijving. Hij zei ook: “We zullen de beste terreinwagens maken voor die klanten die 4WD nodig hebben, maar bieden nu ook een alternatief aan.”

De vernieuwde Freelander 2 krijgt gewijzigde motoren, een wat ander uiterlijk en interieur, en nieuwe kleuren. Alle Freelanders met handbak krijgen nu een stop/start systeem. Een 2,2 liter diesel biedt naar keuze 150 pk (als TD4) of 190 pk (als SD4). De lichtere motor verbruikt slechts 6,2 l/100 km. De 190 pk motor zou standaard een automatische versnellingsbak krijgen. Ook de zes-in-lijn benzinemotor is onder handen genomen en nu schoner dan voorheen. De schone en zuinige versie gaat eD4 heten en stoot slechts 158 gram CO2 uit. Deze versie is alleen leverbaar met 2WD en handbak.

Een Premium Pack biedt binnenin meer luxe en er zijn drie nieuwe kleuren: Kosrae Green, Baltic Blue en Fuji White. De prijs voor het tweewielaangedreven model, de eD4 E, word in Nederland €37.900. De S-uitvoering kost € 5.000 meer terwijl de SE weer € 6.000 extra kost. De prijs van een luxe HSE met vierwielaandrijving en automaat durven we niet eens te noemen. Wel die van de benzinemotor, de prijzen daarvan beginnen bij € 55.900 en automaat en 4×4 zijn dan inbegrepen.