Land Rover Evoque onthuld in Parijs

Land Rover Evoque interieurDe Land Rover Evoque beleefde zijn wereldpremière op de autosalon van Parijs. Plaatjes van de buitenkant doen al tijden de rondte, ook op SUVLifestyle.nl. Maar wat weet u wellicht nog niet van de nieuweling? Wij vertellen u de unieke features.

Om te beginnen is een foto van het interieur op de Land Rover site te vinden. Die ziet u hiernaast. Helaas is het van binnen niet zo modern als de ontwerpers oorspronkelijk hadden bedacht, maar het is wel erg fraai en typisch ‘Land Rover’. Zelf omschrijft de fabrikant het als volgt: “De schuine middenconsole en de pure, elegant-horizontale lijnen van het dashboard zijn geïnspireerd door klassieke Range Rover modellen. De kwaliteit en het vakmanschap van afwerking en materialen worden geaccentueerd door de zuivere uitstraling van de interieuroppervlakken. De subtiele ambianceverlichting maakt gebruik van de nieuwste LED-technologie en biedt de mogelijkheid om de kleur aan te passen aan uw stemming. Om het gevoel van ruimte en vrijheid te versterken is als optie een prachtig en enorm glazen panoramadak beschikbaar.”

Unieke(?) features
Tot de unieke features van de Evoque behoren onder meer een 8-inch ‘touch-screen’ voor het infotainmentsysteem en Dual View technologie in het navigatiesysteem (zodat bestuurder en passagier een verschillend beeld kunnen bekijken). Dual View kennen we al uit de Range Rover.

De Evoque is de eerste Range Rover die Park Assist biedt, waarmee de auto zichzelf automatisch parkeert in een parallelle parkeerplek. Dit is niet echt nieuw voor een SUV, zo uit het hoofd weten we dat de Amerikaanse Ford Escape en de Duitse Volkswagen Tiguan dat al kunnen.

Land Rover meldt verder dat alle uitvoeringen met automatische transmissie het nieuwe Drive Select systeem zullen hebben. Dit is een draaiknop voor de bediening van de automaat, in plaats van een hendel. De draaiknop komt heel fraai automatisch omhoog wanneer het contact wordt aangezet. En inderdaad, dat is niet nieuw, want alle Jaguars hebben dat al. Maar voor een Land Rover is het inderdaad opmerkelijk.

Motoren
Het officiële nieuws over de motoren is dat er een 240 pk sterke Si4 turbo benzinemotor komt en een tweetal diesels. Dit zijn beide 2,2 liter turbodieselmotoren, getuned tot 150 pk (TD4) en 190 pk (SD4).
Ondanks Land Rover’s claims dat de Evoque een bijzonder ‘groene’ auto zal zijn ontbreekt momenteel elke informatie over een hybride versie. Wel wordt gebruik gemaakt van gerecyclede kunststoffen, aluminium, magnesium en titanium, en houdt een elektrische stuurbekrachtiging de energieverliezen minimaal.

Off-road
Land Rover haast zich te zeggen dat de off-road eigenschappen van het merk behouden zullen blijven. Dat willen wij eerst zelf testen. Er komt immers een tweewielaangedreven versie! Maar goed, 4×4 blijft te bestellen in combinatie met Terrain Response, afdalingsremregeling (HDC), hellingstartregeling (GRC) en helling startassistent (HSA).