Land Rover Discovery Sport

Discovery SportOp de Land Rover site is vanaf nu de Discovery Sport te vinden. Het doek is er dus af. De Sport wordt de eerste auto onder de nieuwe Discovery familienaam, de andere ‘range’ zal Range Rover heten. Zoals eerder door ons gemeld heeft de Discovery Sport een 5+2 zitconfiguratie en is daarmee wat groter en ruimer dan een Evoque.

Het design lijkt wat ons betreft op de Range Rover Evoque en de grotere Range Rovers. Verschillen zijn te vinden in de indeling, het interieur en zaken als de grote achterklep. Ook is biedt de Discovery Sport een beter uitzicht rondom dan bijvoorbeeld de Evoque. Kortom, het is een praktischer model dat toch vrijwel dezelfde luxe biedt.

Technologie
Discovery SportSterker nog, de nieuwe Discovery Sport heeft een aantal mogelijkheden die andere Land Rovers niet hebben. Een reeks InControl technologieën van Bosch SoftTec staat smartphones toe om verbinding te maken met het nieuwe 8 inch aanraakgevoelige scherm en hierop informatie te tonen. Met de Land Rover InControl Remote kunnen gebruikers assistentie vragen of het voertuig laten opsporen als het gestolen zou worden.

Een Head Up Display (HUD) is geheel nieuw voor Land Rover. Dit systeem projecteert rijinformatie op de voorruit, zodat de chauffeur de ogen op de weg kan houden.

Uiterlijk
Discovery SportDe Discovery Sport is leverbaar in de volgende exterieurkleuren: Fuji White, Santorini Black, Corris Grey, Indus Silver, Loire Blue, Scotia Grey, Aintree Green, Kaikoura Stone, Firenze Red, Yulong White, Barolo Black en Phoenix Orange.
Net als bij de Evoque is een Black Pack leverbaar. Dit voegt een glanzend zwarte grille, spiegelkappen, fender vents, letters op de motorkap en achterklep toe, evenals opvallende 19- of 20-inch velgen. Een dak in contrastkleur kan worden geleverd in Santorini Black of Corris Grey.

Van binnen
Discovery SportHet interieur van de Discovery Sport is ontwikkeld voor drukke families en actieve gebruikers. Hoofd-, knie- en schouderruimte was een prioriteit bij de ontwikkeling. De binnenruimte is uitstekend dankzij een wielbasis van 2741mm.
De specificaties S, SE, HSE en HSE Luxury zijn beschikbaar. Vanaf SE is de tweede zitrij beschikbaar met een schuiffunctie. Hierdoor kan tot 112mm knieruimte ontstaan – bijna evenveel als in de grote Range Rover. De tweede en derde zitrij (deze met twee plaatsen) kunnen met één hand worden ingeklapt. De laadvloer is zo laag mogelijk gehouden.

Off road
In het Land Rover DNA zit terreinvaardigheid ingebakken, en de Discovery Sport vormt hierop geen uitzondering. Aandacht is besteed aan een zo goed mogelijke inloop- en uitloophoek en de mogelijkheid doorwadingen tot een goed einde te brengen (zolang het riviertje niet dieper is dan zo’n 60 cm).

Het Land Rover Terrain Response systeem heeft tot vijf instellingen. Een Dynamic mode is als optie verkrijgbaar en optimaliseert het gedrag op de weg. Andere technologieën zijn:

  • Hill Descent Control® (HDC)
  • Gradient Release Control® (GRC)
  • Wade SensingTM
  • Roll Stability Control (RSC)
  • Dynamic Stability Control (DSC)
  • Electronic Traction Control (ETC)
  • Engine Drag torque Control (EDC)

Milieuvriendelijk
De Discovery Sport is ontworpen om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn. De CO2-uitstoot is 119 g/km en daarmee vergelijkbaar met kleinere, lichtere hatchbacks. Een optionele, door de bestuurder inschakelbare functie selecteert de meest efficiënte afstemming van de auto, inclusief de automatische transmissie, Active Driveline en comfortfuncties als verwarming en airconditioning om het brandstofverbruik en CO2-emissies te reduceren.

Motoren
Er zijn zestraps handbakken en negentraps automaten voorzien. Bij de introductie zal de auto beschikbaar zijn met enkele viercilinder motoren, te weten een tweeliter turbo benzinemotor en twee 2,2 liter turbodiesels. Later volgt een extra zuinige diesel. De Discovery Sport is niet voor 2015 op de Nederlandse markt te verwachten.