Land Rover Defender nieuwe opties

De Land Rover Defender wordt voor het komende modeljaar aangepast. Groot nieuws? Nou, eigenlijk niet, maar elke aanpassing van dit icoon is voor de liefhebber natuurlijk interessant. Om te beginnen zijn er nieuwe lakkleuren: Barolo Black en Havana. Er is nu keuze uit vier dakkleuren en verder kunnen we nieuwe stoelen tegemoet zien, als ook betere in-car entertainment.

De Defender heeft kort geleden al een nieuwe motor gekregen, de EU5 compatibele 2,2 liter diesel, en geventileerde schijfremmen.

Nieuwe opties
De nieuwe dakkleuren zijn naast Fuji White nu Santorini Black, Indus Silver, Orkney Grey of Firenze Red. Klanten zullen naast de lakkleur een passende dakkleur kunnen kiezen. Zo kan iemand die een Firenze rode auto koopt een dak in dezelfde kleur krijgen, of bijvoorbeeld in Santorini Black.

Nieuwe, premium stoelen zijn gedeeltelijk in leer uitgevoerd en zijn aanzienlijk comfortabeler voor de rijder en passagier. In de hoofdsteunen is een Land Rover logo aangebracht. Een cetrale stiklijn is eveneens zichtbaar.

In-car entertainment
Het basis audiosysteem voor de Defender heeft een CD-speler met een enkel slot, een Aux ingang en USB aansluiting. Het vermogen is 4x50W. Er is een upgrade voor Bluetooth beschikbaar met een aparte microfoon. Deze keuze kan nu worden uitgebreid met een Alpine Hi Line 150W systeem met low profile subwoofer.

De Land Rover Defender behoudt vier option packs:

Comfort Pack- Air conditioning, CD speler met Aux ingang en convenience pack.

Exterior Pack- Brunel grille en koplampomlijstingen, dak en wielkasten in carrosseriekleur.

Leather Pack- Gedeeltelijk leren stoelen en leren stuurwiel.

Off-Road Pack- ABS, heavy duty velgen en banden, trekhaak en beschermbalk onderzijde.

2,2 liter dieselmotor
De EU5 2,2 liter dieselmotor verving de Euro 4 motor van 2,4 liter in 2012. Daarbij ging geen vermogen of koppel verloren, maar wel werd het geluid gereduceerd door een nieuwe akoestische kap. Het vermogen is 122 PK bij 3.500 toeren en een koppel van 360 Nm bij 2.000 toeren. De acceleratietijd is volgens Land Rover 14,7 seconden, maar dat hadden ze wat ons betreft beter niet kunnen melden. Hetzelfde geldt voor de CO2 waarden, want ook die zijn niet meer van deze tijd: 266g/km voor de Defender 90 en 295g/km voor de 110 en 130.

De GFT MT 82 zesversnellingsbak is wel prima: geschikt voor zowel normaal verkeer als extreem lage gearing.

De informatie in dit artikel komen uit Engeland, dus houd ons te goede als er voor Nederland of België iets andere specificaties gelden.