Lamborghini Urus geen ‘Rambo Lambo’

Lamborghini liet op de autoshow van Beijing, China de nieuwe Urus SUV zien. Hoewel het officieel om een concept car gaat, lijdt het weinig twijfel dat het model tussen 2015 en 2017 in productie gaat.

SUV
Het lijkt vreemd dat het sportwagenmerk Lamborghini met een SUV op de markt gaat komen. Toch valt dat wel mee. Natuurlijk denken we in eerste instantie terug aan de LM-002 uit 1985, de eerste (en gedurende lange tijd laatste) superSUV van de Italianen. Dit brute model kreeg als bijnaam de ‘Rambo Lambo’, maar er werden er nauwelijks meer dan 300 van gebouwd.

Momenteel zijn alle Lamborghini modellen vierwielaangedreven. Net als bijvoorbeeld Porsche moet ook Lamborghini denken aan nieuwe modellen en markten. Vooral China, Rusland en Amerika zijn belangrijke markten, en er is daar geld genoeg. Het is niet onwaarschijnlijk dat er wereldwijd 3000 van deze SUVs verkocht gaan worden. Een enorm aantal, want van de  modellen (Aventador en Gallardo) verkocht Lamborghini er vorig jaar ongeveer 1600.
De naam Urus doet denken aan aurochs, de naam voor een wilde oeros die natuurlijk een voorvader was van de naamgever van alle Lamborghini modellen: de stier.

Specificaties
Omdat de Urus officieel nog een concept car is, weten we niet alles van de specificaties.  Zo is de motor nog onbekend, het is alleen duidelijk dat deze rond de 600 pk zal leveren bij een relatief lage CO2 uitstoot. Het ligt voor de hand dat de V10 gebruikt zal worden. Maar die is niet zo schoon. Een Audi motor zou dus ook kunnen. In elk geval is permanente vierwielaandrijving aanwezig.

Een belangrijk aspect is een laag gewicht. Het vijf meter lange en bijna twee meter brede voertuig zal weinig wegen, dankzij het gebruik van koolstofvezelmaterialen. Met carbon fiber versterkte kunststoffen worden rijkelijk in de carrosserie en het interieur gebruikt.

Het conceptmodel beschikt over aardigheden als 24 inch wielen en een in hoogte verstelbare voorspoiler. Deze moet in de laagste stand een hoge stabiliteit  en laag verbruik mogelijk maken, en in de hoogste stand de nodige obstakels vermijden. Hoewel we hier moeten denken aan verkeersdrempels en niet aan rotsen.