Kleinere broer: veel handiger en bijna net zo stoer

Evoque met negentraps automaatSoms kunnen trends heel snel komen opzetten om dan vervolgens direct weer plaats te maken voor een volgende. De opkomst van de SUV’s aan het begin van deze eeuw wordt al ettelijke jaren overschaduwd door zijn kleinere broertje: de mini en de midi SUV. Men kwam er al snel achter dat zo’n grote slurpende terreinwagen niet voor iedereen de meest geschikte auto is.

Je kúnt ermee door de modder scheuren en vreemde hellingen pakken. Dat kan allemaal. Maar het hoeft niet. Als je niet op het platteland woont is een mini of midi SUV gewoon veel handiger dan een echte volbloed SUV. En een stuk zuiniger ook.

Waar het succes van de mini SUV’s moeilijk te verklaren is (het is vlees nog vis), is dat van de midi SUV’s dat wel degelijk. Midi SUV’s als de Ford Kuga en de VW Tiguan zijn verbluffend compleet. Het zijn robuuste familiewagens met enorm veel trekkracht, (optionele) vierwielaandrijving en een bijna griezelig comfortniveau. Kortom, als je dit vergelijkt met een Range Rover dan zie je dat je hier in de stad een stuk beter mee uit de voeten kan. Een normale draaicirkel, een zeer redelijk brandstofverbruik en heerlijke rijeigenschappen maken dit soort auto’s de perfecte gezinsauto. En je hoeft niet steeds op zoek naar een parkeerplek: waar een gewone Volvo kan staan past een midi SUV ook gemakkelijk.

Bovendien zijn deze auto’s een stuk goedkoper in de aanschaf (en het gebruik). Helemaal natuurlijk als je een gebruikte auto neemt. Veel van de midi SUV ‘s zitten zo robuust in elkaar dat je eigenlijk geen problemen kan verwachten met (jonge) occasions. Als je nu toch op het platteland woont en er eigenlijk vooral op uitgaat buiten de gebaande paden heb je natuurlijk veel meer aan een Range Rover. Maar dan is het te hopen dat er olie op jouw erf gevonden wordt. Anders is het niet te betalen.