Je bpm berekenen van je nieuwe import SUV, het kan hier!

bpm berekenen op import auto uit DuitslandBij het importeren van een auto uit het buitenland is de bpm altijd een koude douche. Die auto was wel wat goedkoper over de grens, en wellicht ‘voller’ uitgerust, maar het is niet de bedoeling dat hij na het importeren even duur is als een Nederlandse occasion. Hoeveel bpm je nu precies moet betalen, en welke andere kosten er zijn, leest u in dit artikel.

Bpm, wat is het?

BPM is een Nederlandse Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. In andere landen kunnen andere belastingregels gelden, maar er is over het algemeen geen bpm. Dat is ook een reden waarom auto’s in België of Duitsland duidelijk goedkoper zijn dan hier.

U betaalt bpm aan de Nederlandse Belastingdienst als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt, of deze importeert vanuit het buitenland. Maar ook in sommige andere gevallen betaalt u bpm. Bijvoorbeeld als een bestelauto wordt omgebouwd naar personenauto of als u een taxi heeft die niet meer voldoet aan de regeling taxivervoer.

Waarover bpm betalen?

Voor een personenauto betaalt u tegenwoordig een bedrag dat afhankelijk is van de CO2-uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor wordt de bpm bepaald aan de hand van de netto catalogusprijs. Dat is de catalogusprijs minus de omzetbelasting.

Bij het importeren van een auto uit het buitenland krijgt u korting op de bpm omdat het voertuig niet nieuw meer is. Die korting mag op drie manieren worden berekend:

  • Via een koerslijst
  • Via een taxatierapport
  • Via een forfaitaire tabel

De berekening is best ingewikkeld. Zo moet u het aantal jaren en maanden weten tussen de eerste ingebruikname en de tenaamstelling in Nederland. Er gelden staffels voor het kortingspercentage, maar daarbij moet u weer een percentage optellen voor iedere maand die helemaal of deels voorbij is sinds de periode. Voor auto’s van meer dan 9,5 jaar oud is de korting 92%, dus loont het om zo’n auto te importeren. Maar wie een bijna nieuwe BMW X5 of Porsche Cayenne wil, die krijgt mogelijk maar tussen de 19% en 41% korting.

Laten berekenen

Omdat het berekenen van de bpm best een specialistisch klusje is, kunt u dat overlaten aan een deskundige. Bijvoorbeeld Das Import. Zij houden rekening met het voordeligste bpm-regime. Dat geldt met name wanneer u uw importauto door Das Import laat invoeren. Het enige dat u hoeft te doen is een link sturen van de webpagina waar u uw droomauto gevonden heeft.

Liever zelf importeren? Dat kan ook, dan wil Das Import voor slechts € 50 (excl. BTW) uw bpm aangifterapport invullen – ook weer volgens de beste methode en kant en klaar voor de Belastingdienst Douane.

Andere kosten

Behalve de bpm en mogelijk BTW op een importauto moet u rekening houden met andere kosten, zoals:

  • Aankoopkeuring
  • RDW leges en tenaamstelling
  • APK keuring
  • Transport naar Nederland
  • Kentekenplaten

Conclusie

Het loont altijd de moeite om te kijken of een auto uit Duitsland of een ander land gunstig te importeren is. Als de bpm een beetje gunstig uitvalt is dat al snel goedkoper dan het aanschaffen van een gebruikte SUV in Nederland. Maar dan moet u zich wel baseren op de juiste bpm-berekening. Gelukkig zijn er specialisten die u daarbij kunnen helpen.