YouTube trekt maandelijks een miljard bezoekers vanuit de hele wereld. YouTube is dan ook de grootste zoekmachine ter wereld op Google na. YouTube is een platform voor video’s die verschillen van informatieve tot amuserende video’s. Door deze variatie aan video’s is YouTube ook een erg handig advertentiekanaal. Dit werkt in de praktijk bijna hetzelfde als het adverteren via Google AdWords. Het Grootste verschil hiertussen is dat je voor het adverteren in YouTube in bezit moet zijn van een YouTube kanaal. Doordat YouTube een groot publiek kent is het ook extra aantrekkelijk om hierop te adverteren. Het adverteren in YouTube is namelijk voor elk bedrijf geschikt. Of je nu een klein of groot bedrijf bent, kleding verkoopt of 4×4 SUV’s verkoopt. Voor bijna elk bedrijf zou een advertentie gunstig kunnen zijn. Wanneer bijvoorbeeld 4×4 SUV’s verkoopt heb je een bepaalde doelgroep voor ogen. Via YouTube kun je deze doelgroep specifiek targeten en hier direct op inspelen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn bij video’s over 4×4 SUV’s zelf.
Voordelen YouTube adverteren:
In de bovenstaande tekst hebben we al verteld dat YouTube adverteren geschikt kan zijn voor jouw bedrijf. Mocht je hiervan nog niet overtuigd zijn, dan vertellen we hier nog een paar extra voordelen van het adverteren in YouTube.
- Bereik YouTube
We hebben het hierboven al verteld maar het blijft het grootste voordeel van YouTube. Alle bezoekers samen kijken namelijk meer dan zes miljard uur aan YouTube video’s per maand (bron). Daarnaast komt er per minuut 60 uur aan video bij in de zoekmachine, hierdoor is er keus genoeg aan video’s. Doordat YouTube wereldwijd gebruikt wordt is de kans erg groot dat jouw doelgroep hier ook tussen zit, nationaal of internationaal.
Targeting
We hebben de targeting al benoemd in de inleiding, maar toch wil ik hier nog wat meer over vertellen. De targeting op YouTube gaat namelijk dieper dan veel mensen weten. Dit is vooral in vergelijking met de targeting bij televisiereclames. Je kunt bij YouTube namelijk specifiek focussen op verschillende demografische gegevens. Dit zijn gegevens zoals leeftijd, geslacht of zelfs inkomen. Maar hier houdt het niet bij op, de targeting in YouTube gaat namelijk nog veel dieper. Je kunt namelijk ook targeten op levensgebeurtenissen of interesses van de kijker.
Lagere kosten
Een ander groot voordeel aan het adverteren in YouTube zijn de kosten. Je betaalt namelijk alleen voor interactie met de bezoeker. Zo kun je kiezen uit verschillende advertentiemogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om jouw advertentie voor, tijdens of na de video af te laten spelen. Je betaalt hierbij alleen wanneer jouw video volledig wordt afgekeken. Daarnaast kun je adverteren als suggestievideo naast de huidige video. Bij deze vorm van adverteren betaal je alleen als er ook daadwerkelijk op jouw video geklikt wordt.