Hyundai ix35 Fuel Cell – rijverslag

Hyundai ix35 Fuel Cell waterstof autoSUVLifestyle was aanwezig op het Waterstofforum op 8 april in Rotterdam. Hier werden de eerste Hyundai’s ix35 Fuel Cell aan eindgebruikers afgeleverd.

Wij reden met een auto van Rijkswaterstaat, dat al enkele maanden twee Hyundai’s ix35 Fuel Cell in bezit heeft. Sinds vandaag hebben ook de TU Delft, Air Liquide, Linde Gas, de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (taxi) en de gemeente Arnhem de Hyundai ix35 Fuel Cell omarmd.

Hyundai verwacht dit jaar in Nederland 50 waterstofauto’s te gaan leveren. De ix35 Fuel Cell kost € 55.000,- (excl. BTW) en is voor iedereen te koop.

Rijverslag
Wij reden van het centrum van Rotterdam naar het waterstof tankstation in Rhoon en terug. Op de terugweg kon uw redacteur de SUV beproeven. De auto is erg stil, zoals een elektrische auto. Dat is het in feite ook. Alleen laad je geen stroom, maar wek je die zelf op uit waterstof. Een SUV als de ix35 is momenteel het best geschikt om een waterstofauto van te maken. De brandstofcel, elektromotor en accu’s wegen best wat en de opslagtank voor waterstof moeten ook ergens worden weggewerkt. Bij de Hyundai zit deze tank, in zwaar gepantserde vorm, onder de bagageruimte. Deze is hierdoor een paar centimeter hoger dan normaal. Maar opvallend of hinderlijk is dat niet.

Het starten is een kwestie van een startknop indrukken en een fractie van een seconde wachten, totdat de melding GO! verschijnt. Onder het rijden is gewicht van de auto enigszins merkbaar. Toch beweegt hij normaal tot vlot door het verkeer. Vol op het ‘gas’pedaal staan heeft echter weinig zin. Officieel is de acceleratie van 0-100 km/u zo’n 12,5 seconden. Het is dus geen Tesla, eerder een Fiat Panda. Maar omdat er nauwelijks geluid wordt geproduceerd en de acceleratie zo vloeiend verloopt lijkt hij denk ik langzamer dan hij in werkelijkheid is.

De ix35 wordt in een redelijk luxe uitvoering op de markt gebracht. Hij beschikt over lederen bekleding, een groot navigatiescherm en een automatische versnellingsbak. In het instrumentarium is te zien of de auto energie verbruikt of juist opwekt (bij het remmen). Ook is duidelijk in beeld wat de actieradius is. Deze was bij ons rond de 280 kilometer, en dat getal daalde ook maar nauwelijks tijdens de rit. Dat hebben we bij elektrische auto’s of hybrides wel eens anders gezien. Al met al is het rijden in een waterstofauto niet lastig. Er is geen leercurve, hooguit wat gewenning zoals ook bij een elektrische auto. Het tanken is natuurlijk een ander verhaal.

Waterstof tanken
Hyundai ix35 waterstof tankenIn Rhoon, dichtbij de productiefaciliteiten van Air Liquide, staat een waterstof tankstation. De producent gebruikt momenteel methaangas voor het opwekken van waterstof. Het is ook mogelijk om dit uit gewoon water te halen. Maar daarbij moet flink wat stroom door polen geleid worden. En als die stroom niet ‘schoon’ is, dan vervalt het milieuvoordeel van de waterstofauto al snel.

Het tankstation gebruikt zelf ook energie voor het comprimeren van de waterstof en het reguleren van de temperatuur ervan. Het tanken verloopt door een slang met een koppelstuk aan de auto te bevestigen. De vulopening zit op dezelfde plaats als bij een normale auto. Het tanken is in een minuut of drie gebeurd en afgerekend wordt er in kilo’s waterstof. De ix35 Fuel Cell tankt normaal gesproken 4-5 kilo.

Omdat het genereren van waterstof voor transportmiddelen en het werken met tankstations nog nieuw is, zijn hoge investeringen nodig. De vraag is ook of en hoe de overheid dit moet stimuleren. Wat mij betreft zijn de subsidies voor hybrides als de Mitsubishi Outlander PHEV onzinnig. Deze auto’s dragen niet werkelijk bij aan een beter milieu, de berijders willen alleen weinig bijtelling betalen. Investeren in waterstoftechnologie lijkt de weg van de toekomst te zijn.

Hyundai
Hyundai ix35 waterstof tankenMet de waterstofauto wordt in potentie een groot milieuvoordeel behaald. De uitstoot is slechts waterdamp en de opslag van waterstof is goed en veilig geregeld. Door het prima bereik zijn berijders ook af van de actieradiusangst die ze ervaren bij elektrische auto’s. De officiële actieradius bedraagt 600 kilometer, maar 500 km is reëel. Waterstof kan bovendien duurzaam worden geproduceerd en opgeslagen. Het verkleint de afhankelijkheid van andere, politiek wellicht wat minder aangename landen.

Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai Motor Netherlands ziet grote kansen voor de waterstofauto in Nederland. ‘In de regio’s Rotterdam en Helmond waar nu de waterstoftankstations staan, is er nu echt een goede business case. Later ook in andere regio’s. Er is een grote vraag naar schone mobiliteit. We realiseren ons dat de weg nog lang is, maar nu de eerste waterstofauto’s zijn afgeleverd en er meer tankstations worden gerealiseerd, is schone mobiliteit geen toekomstdroom meer. En het is ook niet meer onbetaalbaar. Hyundai maakt autorijden zonder uitstoot vanaf nu mogelijk en bereikbaar met de innovatieve Hyundai ix35 Fuel Cell. En de voordelen zijn onmiskenbaar groot.’