GLA 45 AMG

GLA 45 AMGMercedes-AMG heeft zojuist beelden en technische gegevens van de GLA 45 AMG vrijgegeven. De komst van de kleine, snelle SUV was natuurlijk geen verrassing. Het is wel prettig dat de AMG sterk lijkt op de al eerder getoonde Mercedes-Benz GLA. Het model heeft geen wilde spoilers of strepen nodig.

Het segment van de kleinere maar luxe SUV’s groeit gestaag. Natuurlijk zijn er al de BMW X1 en X3, de Audi Q3 en Q5 (ook in snelle RS Q3 uitvoering) en zien we heel binnenkort de Porsche Macan in de showroom. Ook Land Rover schijnt bezig te zijn met een snelle Evoque. AMG voegt hier toch iets bijzonders aan toe, want de GLA 45 AMG beschikt over de krachtigste productie viercilindermotor ter wereld.

Motor
GLA 45 AMGHet vermogen is 360 pk en het koppel 450 Nm uit slechts twee liter inhoud.  Dat is een specifiek vermogen van 180 pk per liter, en daarvoor is in dit geval wel een flinke turbo nodig. Net als gesmede zuigers, nanoslide cylinderbehandeling en een lucht-water intercooler. De sprint van 0 naar 100 verloopt dan wel in 4,8 seconden. De topsnelheid is beperkt op 250 km/u.

Desondanks zuipt de GLA niet als een G-klasse met een V8. AMG spreekt over een verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer. De motor voldoet al aan de EU 6 standaard. Het vermogen kan veilig op de weg gebracht worden  dankzij de standaard 4MATIC vierwielaandrijving en de AMG SPEEDSHIFT DCT zeventraps versnellingsbak.

De viercilinder motor en andere technologie werd al geïntroduceerd in de A en CLA modellen. De twin-scroll turbo blijkt nauwelijks een ‘turbogat’ te hebben en AMG heeft er via speciale uitlaattechnologie (met klep) voor gezorgd dat het geluid bijna net zo spannend is als dat van de dikke V8’s.

Aandrijving
GLA 45 AMGDe vierwielaandrijving is volledig variabel. Standaard is het een voorwielaandrijver, maar 50% van het vermogen kan naar de achterwielen gestuurd worden. Het ESP systeem kent drie standen. In “ESP OFF” is het systeem ook werkelijk uit en kan lol gemaakt worden. Wie meer voor veiligheid kiest zal blij zijn met ESP Curve Dynamic Assist, een systeem dat lichtjes bijremt op individuele wielen om de auto sneller en veiliger door de bocht te helpen.

Uitrusting
Standaard staat de auto op ‘tweespaaks’ lichtmetalen AMG velgen in de bandenmaat 235/45 R 19. Ook 20 inch velgen zijn leverbaar. De standaarduitrusting kan worden opgevoerd met onder meer een erodynamics package met grotere splitter en spoiler, carbon onderdelen, privacy glas en rode remklauwen. Van binnen zijn meer geprononceerde sportstoelen in Artico te krijgen. De GLA 45 AMG “Edition 1” heeft veel van dit fraais al ingebouwd.