G63 AMG in de maak

Eerder berichtte SUVLifestyle exclusief dat de G55 AMG officieel is uitgefaseerd. Dat leidde bij ons tot speculaties over zijn opvolger – en of er nog wel een AMG versie van 30 jaar oude model zou komen. Als er nog één komt, zo dachten wij, dan moet het wel op basis zijn van de nieuwe 5.5 liter Biturbo motor.

We blijken gelijk te krijgen. In Europa is een G-klasse gespot met enige camouflage rond de voorspoiler en met andere spiegels. Hoewel er op de zijkant gewoon plaatjes met de V8 Kompressor aanduiding zitten, is dat natuurlijk misleiding. Uit betrouwbare bron blijkt het te gaan om een testversie van de G63 AMG.

Er zit dus nog leven in de G-klasse, en hoe! De nieuwe Biturbo motor heeft een slagvolume van 5,5 liter, dus geen 6,2 of 6,3 zoals u zou verwachten op basis van de typeaanduiding. Maar het blok heeft wel zo’n 525 pk en 700 Nm koppel. Dat koppel is bovendien leverbaar vanaf een laag toerental, zonder het beruchte turbogat van vroeger. Bovendien is de nieuwe motor schoner en zuiniger. Hoewel zuinig natuurlijk een relatief begrip is in combinatie met de woorden G-klasse en AMG.

Uw redacteur is onlangs naar het circuit van Laguna Seca geweest om te rijden met diverse AMG-modellen. De CLS63 AMG is al voorzien van die 5,5 liter biturbo motor, en ik kan u mededelen dat die zware auto er vandoor gaat als een raket. Het geluid is ietsje minder dan dat van de atmosferische 6,2 liter blokken, maar nog steeds oorstrelend. In acceleratietests moet je de auto even laten rollen voordat je volgas geeft. Dan gaat de AMG er gigantisch hard van tussen. Wil je in het begin teveel gas geven, dan overmannen de 700 Nm de achterwielen. Dat is met de vierwielaangedreven G-klasse natuurlijk minder een probleem.

 

3 gedachten over “G63 AMG in de maak”

Reacties zijn gesloten.