Fiat Panda Cross

Fiat Panda CrossOp de beursvloer van Genève zien we onder meer deze kleine. Het is de nieuwe Fiat Panda Cross, die weer is gebaseerd op de Panda 4×4 die wij zo leuk vinden. Behalve allerlei opzetstukken heeft de Cross ook de techniek in huis om iets in het terrein te presteren. Of in elk geval een heel slechte weg.

Het extra kunststof is in opvallende kleuren te zien aan de voorkant en de achterkant van de nieuwe Panda-variant. Verder zijn de spatborden verbreed en loopt er een band langs de auto. Volgens de berichten zijn ‘oversized’ banden op 15-inch vijfspaaks V-wielen gemonteerd en is de vering aangepast aan ruig gebruik. De grondspeling bedraagt 16 cm en de in- en uitloophoek zijn ook verbeterd.

Interessant is het ‘Torque-on-Demand’ aandrijvingssysteem dat we ook vinden in de normale Panda 4×4. Dit gebruikt twee diffs en een elektronische koppeling waardoor trekkracht kan worden gestuurd naar de wielen die dat het meeste nodig hebben. Denk aan de modderige, steile oprit naar je Toscaanse huisje.

Fiat Panda CrossEen ‘Terrain Control’ selector biedt de bestuurder drie standen: auto, lock (voor off-road gebruik) en hill descent.De lock stand mogen we overigens niet verwarren met daadwerkelijke sperren: er wordt gebruik gemaakt van de remmen en het slimme aandrijvingssysteem, maar het is geen echte 4×4.

Motorisch is er weinig nieuws. De superkleine 0,9 liter TwinAir turbo heeft 90pk, de 1,3 liter MultiJet II diesel houdt het bij 80, maar heeft natuurlijk meer koppel. Of-ie naar Nederland komt is helemaal niet zeker, maar dat zou dan pas in de herfst moeten zijn. De prijs wordt iets hoger dan die van de normale Panda 4×4.