Elektrische Defenders getest

Land Rover Defender EVLand Rover zou op de autoshow van Geneve volgende maand een zevental prototypes van elektrisch aangedreven Defenders tonen. Helemaal zonder de dieselmotor dus.

Van een standaard Defender 110 wordt de motor een versnellingsbak verwijderd. In hun plaats komt een elektromotor van 300 volt met lithium ion accu’s met een capaciteit van 27kWh en 70kw. Het voertuig kan rond de 50 mijl rijden op een lading (80 kilometer).

Wanneer de Defender in het terrein gebruikt wordt, dus met lage snelheid, kan de accu het wel acht uur volhouden. En wanneer opladen nodig is gaat dat behoorlijk snel (vier uur). Men heeft zelfs gedacht aan een draagbare lader die de auto in 10 uur weer oplaadt. Maar misschien wilt u daar niet op wachten, zo halverwege een modderpoel.

De elektrische voertuigen behouden het normale 4×4 systeem en de diff lock. Ze gebruiken een aangepaste versie van Land Rover’s Terrain Response System. De off-road capaciteiten zijn dus gewaarborgd. Land Rover heeft de voertuigen al getest in het terrein, maar ook bij het trekken van zware lasten. Dat laatste is voor de meeste EV’s niet vanzelfsprekend.

Wie schrikbeelden krijgt van de kruising tussen een Defender en een invalidenvoertuig heeft het dus bij het verkeerde eind. Sterker nog, de elektrische Defender schijnt het in het terrein geweldig te doen. De motor levert vanuit stilstand al 300 Nm en zo klimt de auto moeiteloos gladde hellingen op.

De accu wordt voorin gemonteerd om de gewichtsverdeling te behouden en mogelijk om beter beschermd te zijn tegen vocht. Doorwadingen zijn namelijk nog steeds mogelijk. Wel wordt de auto zwaarder door de 410 kg zware accu. Maar  aangezien de motor en bak verwijderd zijn is het totale meergewicht beperkt.

De remmen helpen bij het genereren van elektriciteit, ook wanneer hellingen in Hill Descent Control modus worden afgedaald.

Er zijn nog geen plannen voor productie. Meer nieuws volgt op de autoshow van Geneve in maart 2013.