Duitse occasion importeren

Duitsland is een populair land om een gebruikte auto te zoeken. Meestal zijn de SUV’s daar in technisch goede staat, rijk uitgerust en met een beetje zoeken hebben ze ook nog een lage kilometerstand. Of een hoge, als je op zoek bent naar een koopje. De Duitse markt is vele malen groter dan die in Nederland. Daardoor zijn ook bijzondere auto’s goed te vinden.

Een nadeel van import is natuurlijk dat u er een beetje verstand van moet hebben. Zaken als transport, verzekering en BPM berekening zijn lastig. Maar organisaties als DASimport.nl nemen u al het werk uit handen.

Stel dat u een mooie Jeep Grand Cherokee zoekt, met een krachtige diesel V6 en automaat. Om de caravan of de paardentrailer te trekken en natuurlijk voor de fun. De goed uitgeruste Grand Cherokee Overland uitvoering kost in Nederland vanaf € 109.000. Dat is inclusief ruim € 44.000 BPM en bijna €11.000 BTW, waardoor u de overheid sponsort voor minimaal € 55.000.

Wie daar geen zin in heeft kan in Duitsland een Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland met achttraps automaat vinden voor € 44.875. En dat is inclusief BPM en importkosten bij DASimport.

Een soortgelijke Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Overland vonden we in Nederland voor € 59.950. Natuurlijk is dit geen 100% perfecte vergelijking, maar het gaat erom dat u in Duitsland gemakkelijk een rijk uitgeruste SUV kunt vinden voor minder dan de prijzen in Nederland.

Hoe zoek ik zo’n occasion?

Natuurlijk zijn er Duitse autosites waarop u een gebruikte SUV kunt zoeken. Maar die berekenen de rest BPM er niet bij. Dat wordt dus een koude douche als u de auto daadwerkelijk op uw naam gaat zetten. Bij DASimport zoekt u in populaire Duitse autosites en worden alle importkosten automatisch meeberekend. Dat gaat als volgt:

  • Ga naar  https://www.dasimport.nl/aanbod
  • Vul bij Merk in ‘Jeep’ en bij Model ‘Grand Cherokee’ (of uw eigen keuze)
  • Klik op IMPORTAUTO ZOEKEN
  • Onmiddellijk verschijnen tientallen tot honderden Duitse auto’s
  • Door filters toe te passen beperkt u de prijs, het bouwjaar, of zoekt u bijvoorbeeld alleen op diesels met lederen bekleding
  • Klik op een interessante auto om alle details te lezen en de foto’s te bekijken
  • Onderaan de pagina staat exact beschreven welke kosten in het totaalbedrag zijn verwerkt

 

Hoe zit het met de BPM?

Op in Nederland geleverde auto’s, bestelauto’s en motoren wordt bij de eerste registratie BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) geheven. De Jeep uit het voorbeeld hierboven is nieuw zo duur omdat er ruim € 44.000 BPM op zit en bijna € 11.000 BTW. Hierdoor sponsort de koper van de nieuwe auto de overheid voor minimaal € 55.000.

Tegenwoordig is de BPM geheel afhankelijk van de CO2-uitstoot. SUV’s zijn dus in het nadeel. Gelukkig wordt de rest BPM steeds lager naarmate de (import) auto ouder is. U kunt duizenden euro´s besparen door uw volgende auto in te (laten) voeren uit het buitenland. Maar dan moet wel de juiste BPM berekening gedaan worden. De BPM regeling is regelmatig gewijzigd en bij de Belastingdienst hoort u natuurlijk niet wat het voor u gunstigste regime is. Redenen om een specialist op dit gebied in te schakelen.

Hoe zit het met de importkosten?

De importkosten zoals DASimport die berekent zijn opgebouwd uit een aantal onderdelen, zoals:

  • Rest BPM
  • Invoeren van de auto
  • RDW leges en tenaamstelling
  • Aangifte Douane
  • Kentekenplaten

Optioneel kunt u het transport laten regelen of bijvoorbeeld een aankoopkeuring laten doen. Ook is aan de kosten nog te sleutelen. U kunt bijvoorbeeld de auto zelf invoeren en aangeven en DASimport alleen de BPM berekening laten maken. Ook kan het zijn dat DASimport een korting op de gebruikte auto weet te onderhandelen, waardoor de prijs omlaag gaat!

En mijn huidige auto dan?

Het kan lastig zijn om een auto uit Duitsland te halen als u uw huidige voertuig wilt inruilen. Daar zitten Duitse dealers niet op te wachten. U kunt echter via DASimport een handelaarsbod krijgen en uw auto snel verkopen. Er zijn ook sites als wijkopenautos.nl. Wie meer tijd heeft kan de auto zelf verkopen of in consignatie geven, wat wil zeggen dat een tussenpersoon het voertuig voor u verkoopt. Dat is gunstiger dan een handelaarsbod en u heeft er geen rompslomp aan.

Conclusie

Een auto uit Duitsland importeren is niet moeilijk. Vooral niet als u een specialist op dit gebied het zware werk laat doen. Hun tarieven zijn verrassend laag en u krijgt geen problemen met de rest BPM berekening. Er zijn zelfs sites die u laten zoeken naar een Duitse occasion en in de resultaten meteen alle kosten meenemen, zoals import en BPM. Op die manier wordt het wel heel eenvoudig om die prachtige SUV te bemachtigen!