De Yeti bestaat dus wel

Met de Skoda Yeti lanceert het merk een verrassende nieuwkomer. Skoda begeeft zich voor het eerst met een auto in het SUV segment. De Yeti blinkt uit door zijn ruimte en flexibiliteit, veiligheid, zuinige en krachtige motoren, veel trekkracht en grip en uitstekende offroad kwaliteiten. De Skoda Yeti heeft een aantal unieke voorzieningen in petto, zoals de mogelijkheid voor een panoramisch zonnedak en een parkeerassistent.

Met laatstgenoemde kan de Yeti zichzelf in een parkeervak manoeuvreren dat zo lang is als de auto zelf, plus 80 centimeter. Zodra de auto een lege plaats opmerkt van 5 meter, zal het MaxiDot display aangeven dat de bestuurder de Yeti in de achterruitversnelling kan zetten. De rest gebeurt vervolgens vanzelf, de bestuurder hoeft alleen nog maar de snelheid te reguleren. Ook uniek in deze klasse, maar wel afhankelijk van de uitvoering, zijn een knieairbag voor de bestuurder en zijairbags achterin. Daarmee kan het aantal airbags in de Yeti uitkomen op maximaal 9. 

Offroad kwaliteiten
Skoda bouwt de Yeti in de fabriek in Kvasiny, waar ook de Superb wordt gebouwd. De auto staat op het onderstel van de Octavia. Samen met de bodemvrijheid van 180 mm en de vierde generatie Haldex koppeling, staat dit garant voor goede rijkwaliteiten, zowel on- als offroad. De Yeti’s met vierwielaandrijving zijn bovendien uit te rusten met een offroad knop. Met deze knop worden verschillende systemen van de Yeti ingesteld op het rijden in ruiger terrein. Zo wordt bijvoorbeeld de Downhill-assistant actief waarmee de Yeti gecontroleerd een helling af kan rijden. Maar ook het ASR wordt bijvoorbeeld aangepast om zo meer slip toe te staan van de wielen voordat het systeem ingrijpt.
De Yeti wordt leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren met keuze uit twee- of vierwielaandrijving. De basismotor is de zuinige 1.2 TSI benzine, die door het gebruik van een turbo tot een vermogen komt van maar liefst 77 kW (105 pk). Deze 1.2 TSI is er alleen met voorwielaandrijving en, als enige motor, leverbaar met de extra zuinige zeventraps DSG automaat. De tweede benzinemotor is de 1.8 TSI met 118 kW (160 pk) en standaard vierwielaandrijving. Bij de diesels gaat het om drie versies van de moderne 2.0 commonrail TDI, uiteraard voorzien van een roetfilter. De basisversie levert 81 kW (110 pk) en is er naar keuze met alleen voorwielaandrijving of 4×4. De tweede heeft 103 kW (140 pk) en het topmodel komt tot 125 kW (170 pk). De laatste twee zijn er alleen als 4×4.

Flexibele ruimte
De Yeti is 4,22 meter lang, 1,79 meter breed en 1,69 meter hoog. Ondanks deze compacte maten biedt hij een zee aan ruimte, die ook nog eens flexibel is in te delen. Dit dankt de Yeti aan de uit de Roomster bekende Varioflex achterbank. Deze bestaat uit drie stoelen, die zowel in lengte-als diepterichting verschuifbaar zijn voor meer been- of bagageruimte, maar ook heel makkelijk neer te klappen of zelfs uit te nemen zijn. De kofferbakinhoud van de Yeti kan daardoor variëren van 322 tot maar liefst 1.760 liter. Vanaf oktober is de Skoda Yeti leverbaar in Nederland. Een leuke website is http://hijbestaatduswel.nl/.