De nieuwe, vreemde, Jeep Cherokee

Jeep CherokeeOp 14 augustus wordt-ie geïntroduceerd, de nieuwe Jeep Cherokee. De naam bestaat al vele jaren en het model heeft een paar gedaantewisselingen ondergaan. Maar deze versie zullen we niet snel vergeten, zal ik maar zeggen. De nieuwe Cherokee heeft een opvallende grille meegekregen. En een berg high-tech.

Er zijn vier modellen bedacht. De Sport is de goedkoopste uitvoering. In Amerika kost hij vanaf $ 22.995 (EUR 17.300). De Latitude is het volgende model, daarna komt de Trailhawk, en als meest luxe zien we de Limited.

Motoren
Er zijn twee motoren voorzien. Omdat Amerikanen tegenwoordig ook downsizen is er een viercilinder met negentraps automaat. Wow! Dit blok wordt de Tigershark genoemd. Het is een 2,4 liter MultiAir2 motor met 184 pk. Jeep vertelt trots dat deze motor wel 490 mijl op een tank kan rijden. Ja, maar hoe groot is die tank dan, hoor ik u denken.

De andere motor is een nieuwe variant op de Pentastar V6 motor die we in andere Jeeps zien. Deze heeft 3,2 liter inhoud en is eveneens gekoppeld aan een negentraps automaat. De V6 levert een Jeep-waardige 271 pk.

Er zijn maar liefst drie 4×4 systemen verkrijgbaar. Het topmodel wat ons betreft is de Trailhawk. Deze is geoptimaliseerd voor terreinrijden. Daarom heeft deze ook standaard een Active Drive Lock 4×4 systeem met lage gearing en een sperbaar achterdifferentieel. Het andere 4×4 systeem heet Active Drive II en heeft ook lage gearing. Active Drive I is het lager geprijsde 4×4 systeem voor de gemiddelde consument. Dit systeem heeft geen lage gearing en remt individuele wielen af met de remmen om tractie te behouden op incidentele modderpaden of in de sneeuw.

De Trailhawk krijgt de van de Grand Cherokee bekende knop, maar in iets andere vorm. Het Selec-Terrain genoemde systeem heeft standen voor Auto, Snow, Sport, Sand/Mud en Rock.

High-tech
Auto’s worden steeds slimmer en de Jeep Cherokee is hierop geen uitzondering. Zo heeft hij een inparkeersysteem, parkeersensoren, Blind Spot Monitoring+ (voor wanneer je iets schuin achter je over het hoofd ziet) en Cross Path Detection+ (voor als je kruisend verkeer ook al niet zag). Mocht je aan het slingeren gaan, dan helpt LaneSense je weer op de goede weg. En met de Adaptive Cruise Control kun je de auto in cruise control laten, zelfs als het verkeer voor je langzamer gaat rijden of zelfs stopt.

Natuurlijk is er tegen meerprijs een Uconnect navigatiesysteem te koop. Deze heeft een 8,4 inch aanraakscherm. Je telefoon wordt draadloos opgeladen en er is ook al geen sleutel nodig om het voertuig te starten.

Kan zo’n iPhone op wielen nog wel in het terrein? Deze teaser video laat zien van wel.